Kulttuurikritiikkiä - Arhi Kuittinen Kulttuurikritiikkiä - suomettumisen pitkä varjo pelokkaiden maassa

YLE:n "Suomi on ruotsalainen" on propagandaa

 - Päivitetty vi -


  • - Jokainen suomalainen,

    joka ei tahdo oppia ruotsia

       ja käydä kirkossa,

    on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto 

              - 1622 käräjäoikeuden pöytäkirja



 Jos hyväksymme, että rotanmyrkky  on sivistyksen viemistä rotille niin sitten voimme hyväksyä Yleisradion ohjelmasarjat ruotsalaisten positiivisesta vaikutuksesta sivistyksenä suomalaisille junteille.

 Jos "agent orange" oli sivistystä vietnamilaisille  niin nykyisin kokoomus- ja keskustan valtaama YLE:n hallitus on sivistyksen asialla suomenruotsalaisten sekä kirkon mediasäätiön rahoittamien ja ohjailemien historiantulkintojen, näiden "dokumentti"-sarjojen tiimoilta.

 

 

  • Laaja teoria suomalais-ugrilaisen kulttuurin alkuperäisestä laajuudesta Euroopassa:

    ORIGINS AND NATURE
    OF THE FINNO-UGRIC LANGUAGES:

    THE MOST MODERN  VIEW  BASED ON ALL THE NEW HARD DATA 

    Origins in the Aboriginal Languages of the Boat Peoples of Prehistoric Europe   This article is created because, outside of realms of Finnic studies, a very very old entrenched theory of Finno-Ugric origins seems to persist in encyclopedias and texts in the major languages.

    http://www.paabo.ca/uirala/FinnoUgricbkgd.html



Nyt sitten ruotsalaisille ehdottamaan, että ottavat Suomen toiseksi viralliseksi kieleksi suomalaisugrilaisen 6000-v. vanhemman alkuperäisen kulttuurin takia, RKP mukaan ehdottelemaan, vai kuinka?
 

Ruotsi on kerta toisensa jälkeen kieltänyt, että Suomi olisi osa skandinaviaa.

Ruotsalaisten identiteetti perustuu tälle vihalle ja oman kolonisaatiohistorian torjunnalle.

 

 


Yleisradion ja ruotsalaisuuden säätiön rahoittamat ja sanelemat molemmat "dokumenttisarjat", jotka väittävät Ruotsin tuoneen sivistyksen Suomeen ja muokanneet peruuttamattomasti suomalaisten luonteen uudelle "ruotsalaisen" sivistyksen tasolle, ovat rasistisilta faktoiltaan vakavasti vääristyneitä.

Euroopan vaikutus Suomen vanhalla kauppa-alueella häivytetään ja Ruotsin sekava ja verinen muodostumisprosessi muista euroopan kulttuureista kopioima vieras ja epätoivoinen sekaidentiteetti feidataan pois historiasta.
Tämän päälle luodaan illusio omaa erillisyyttään korostavien suomenruotsalaisten evankeliumista suomalaisille:  me määritämme teidät, me edustamme Eurooppaa ja Ruotsia. 
   Kaikki näkökulmat vääristetään tässä propagandasarjassa. Mitään suhteellisuudentajua ei ole havaittavissa.
 
Tulkinta ei voi olla oikea, jos epäoleellisia yksityiskohtia toistetaan ja tärkeimmät perusteet, kuten verotus ja aateliston suomalaisten halveksinta kolonisaatiosodan motiivina, ohitetaan ruotsalaisen invaasion alkuna  - ja kun suomalaisen vähemmistön kouristeleva fantasia omasta voimastaan suomalaiseen kulttuuriin nostetaan toteemiksi tavallisille suomalaisille.
  • Nämä YLEn dokumenttisarjat ovat oikeastaan dokumentteja suomenruotsalaisten identiteettikriisistä ja historian vääristelemisen perinteestä.
     
    Säälittäviä ja surullisia mutta paatoksessaan pelottavia poliittisia voimannäyttöjä. Vastoin Yleisradion periaatteita ja säädöksiä.
     

On aivan eri asia ihailla rationaalisesti nykyisen Ruotsin eurovapaata talouspolitiikkaa, sosiaalipolitiikka ja keskustelukulttuuria - sillä ei ole kuitenkaan mitään yhteyttä Suomen kolonisaation romantisoinnille.
 

Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin vallan ajan sekä suomenruotsalaisuuden merkityksellisyyden palvonnassa on se, että ruotsalaiset eivät tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta - ja ideologisesti eivät ruotsalaiset haluakaan tietää varsinkin aktiivisen median harjoittaman aiheen ohittamisen takia

  - sillä he haluavat unohtaa Ruotsin verisen imperialismin, aatelisten epädemokraattisen despotismin ja yliuskonnollisen luokkayhteiskunnan ajan.


Historian vääristelyn kammottavat seuraamukset ja kolonisaatioalistumisen identiteetti nähdään nyt Kataisen ja Stubbin Suomen myynnin oikeistolaisessa europolitiikassa: kokoomuksen mielestä Suomi on uhrattava  Saksalle eikä erillistä Suomea tarvita kuten Ruotsin valloituksen aikana. Suomi maksaa nyt rikkaamman Tanskan, Englannin ja Saksan eurojäsenmaksuja. Aate vankka.  Kokoomuksen ideologisen euroaatteen johdolla luovuttiin EU-neuvotteluissa Itä-Suomen maataloustukiaisista 450 miljoonan euron verran samalla kun Ranska ei luopunut mistään. Länsi-Suomen ja Ahvenanmaan suomenruotsalaisille EU-tukiaiset toki juoksevat vyöryen.

Suomea ajetaan alas valtiona ja faktisesti rahatkin siirretään "EU:lle" eli saksalaisille pankkiireille. Ideologia Suomen luovuttamiselle ja suomalaisen identiteetin halveksimiselle on pitkä ruotsalaisen tuontikulttuurin sisäänrakennettu tuhoamismentaliteetti eli itsetuhoeetos historiassamme - ja siihen liittyy itsetuhoinen lataus tietämättömyytenä  Suomen omasta historiallisesta kulttuuri-identiteetistä ja omintakeisesta vahvuudesta; Kolonisaation tarjoamaa herrakulttuurin hierarkista ja ulkoapäin määriteltyä identiteettiä ja arvohegemoniaa.  
Tämän käytännön ilmentymänä on ollut suomalaisten muinaismerkien jatkuva tuhoaminen viranomaisten ja kirkkokiihkoilijoiden toimesta.
  • Oikeiston germanismi ja Suomen luovuttaminen saksalaisille pankkiireille on toistumassa historiassamme nyt kolmatta kertaa. Taustalla on saksilaisten/ tanskalaisten kirkkoruhtinaiden ristiretket ja verotuslinnakkeet Suomessa 600-1200 vuosina. Saksalaisen kulttuurin brutaali valta saapui Suomeen suurieleisesti ja ylimielisyys oli häikäisevää.
 

Valloittajien kulttuurin ihailu, vahvempien palvonta ja oman kulttuurin pakonomainen halveksunta on psykologinen traumatila,  joka voi jatkua satoja vuosia vaikka kolonisaatio olisikin lakannut. Porvarioikeisto halusi luovuttaa Suomen Saksan valtaan ja tämä oli suurin syy sisällissodan syttymiselle: työläiset halusivat itsenäisen ja demokraattisen Suomen. 
  • Kokoomus jatkaa sitkeästi RKP:n kanssa 1917  tilannetta Saksaan liittymisen poliittisena valtaklikkinä ja Ruotsin kolonisaation aiheuttamaa traumaa euroalistumisen politiikan kautta.



Ruotsalaisethan eivät pidä meitä tällä hetkellä missään tapauksessa ruotsalaisina ti skandinaaveina.

Mutta suomenruotsalaiset pitävät.Mitä tästä paradoksista voi päätellä?

 
Se, mitä Vatikaani ja ruotsalaiset aateliset tuhosivat suomalaisten kulttuurista ja luonnonkansan sekä omavaraisen kauppiaskansan mentaliteetista kielloilla, rangaistuksilla, pakanalaeilla ja shamaanien teloituksilla, ei puhuta.
Nuoret historioitsijat ovat nyt julkisuudessa hiljaa eivätkä osallistu keskusteluun, sillä he pelkäävät apurahojensa puolesta, jotka usein ovat suomenruotsalaisten säätiösihteerien tai kokoomuslaisten virkamiesten peukalon alla.
  • Jotta historiaa valaiseva dokumenttisarja olisi uskottava, sen olisi käsiteltävä myös Ruotsin negatiivisia vaikutuksia.
Suomalainen ahdistus, itsemurhaluvut, viinaanmeneminen ja herrapelko on suoraan yhdistettävissä Ruotsin kuninkaiden ryöstöretkiin Euroopassa, jolloin suomalaisia nuoria pellavapäitä pakotettiin ennennäkemättömiin ja epäinhimillisiin tappotouhuihin ja siviilien ryöstämiseen, traumatisoitiin verisissä murhaorgioissa Ruotsin aatelisten ryöstösaaliiden tähden.

Ruotsi rikastui, Suomi köyhtyi ja ahdistui: suomalaiset miehet kääntyivät kirkon myymän ruotsalaisen viinan puoleen ja väkivalta valtasi suomen ruotsalaisena sivistyksenä, ryöstömurhien tuliaisena Euroopan ryöstöretkiltä.
  
Identiteetin ja kulttuurin menettäminen tyhjiönä kuninkaan kirkon kulttuurisilppurissa on vieläkin suomalaisen ahdistuksen juuri. 

  • Kevyt analyysi ohjelman alusta:

"Suomi on ruotsalainen" aloitusjaksossa alku on puhtaan propagandafilmin alku:

luodaan heti mentaalinen asetelma, jossa halveksunnan kohde on "itä" ja kaiken hyvän lähde on "länsi".

Ohjelmassa esitetään välittömästi uskomaton väite ja alustava sanaton kaikkia määrittelyjä ohjaava premissi siitä, että Suomi ei voi olla itsenäinen.
 
Näin alitajuisesti perustellaan ja esitetään väistämättömäksi historiaksi Ruotsin kolonisaatoväkivalta, itsestäänselväksi paikalliskulttuurin nujertaminen ja vuosisadat Ruotsin aatelisten verotettavana - jalostusprosessissa saamme olla kiitollisia hyväksikäytössä.

Identiteetti täytyy vain ehdottomasti jäsentää vain valloittajan ehdoilla ilman moraalisia asetelmia - kuten kirkko asian selvästi jäsensi: jumalan tahdosta Suomen kansa on asetettu Kuninkaan palvelijaksi.

Itä esitetään rumana ja länsi kauniina.

Ruma kolonisaatiohistoria pyyhitään isolla kädellä heti pois pöydältä.


Törkeintä ja katsojaa lamaannuttavinta on esitellä Suomi vain valloittajien objektina. Premissi: Suomalaisilla ei ole ikinä ollut omaa identiteettiä - ruotsalaiset "lahjoittivat" identiteetin.  
Ohjelmasarja jatkaa kolonisaation jatkumoa, "loogista tendenssiä",  aivopesua, jossa kulttuurihegemoniaa ei saa kyseenalaistaa tai olet pakana tai "idän sivistymätön ihminen".  

Ja heti seuraavaksi juontaja onkin puhumassa kuinka Ruotsin kuningas onkin yhä suomalaisten oma kuningas, kuinka suomalaisten sydämet haluavat vieläkin ihailla aatelisten Luksus-elämää ja ylimielisyyttä.

 
 
  •   "Kuninkaittemme jäljillä" jakso 1 YLE
                                        (poistunut Areenasta)
"Keskiajalla Ruotsi laajeni itään. Sarjan ensimmäisessä osassa seurataan vanhojen legendojen kertomuksia kolmesta ristiretkestä Suomeen ja nähdään mitä tarinoista tänään on jäljellä." 



Suomenruotsalainen historiantulkinta pyöristää tässä sarjassa kaikki kulmat ja luo sokeita aukkoja historiantuntemukseen, jotta kolonisaatiosta ei puhuttaisi kolonisaationa.
 
Kirkon terrori oli käsittämättömän brutaalia ja järjestelmällistä kolonisaatiota.Jos suomalaiset heimot olisivat olleet heikkoja idän raiskaamia pikku heimoja,

 miksi suurimpaan ristiretkeen ruotsalaiset aatelissuvut joutuivat palkkaamaan velalla/verotusoikeudella sen maailmanajan kalleimmat teutonipalkkasotilaat rynnäkköhevosineen teurastamaan suomalaisia? 

n. 1100-1155.

Museovirasto on kieltäytynyt tutkimasta ensimmäistä laajaa taistelukenttää vaikka sieltä on löytynyt taistelun jälkiä, sormuksia, nuolia, teriä,  panssarin, solkien osasia. 

  • "Ruotsalaisen kruununtavoittelijan ja Vatikaanin kanssa vehkeilijän Eerikin johtama käännytys- ja valloitusretki suuntautui Kalannin seudulle." 
 

  • "Vielä 1405 Tanskan kuningatar Margareta lahjoitti 1000 nobelia luostareille, jotka tukivat "pyhiinvaelluksia" (eli ristiretkiä, puhdistuksia) mm. Hattulan Pyhän Ristinkirkolle.


  • " Lundin arkkipiispa Andreas kävi tanskalaisdokumenttien mukaan 1202 veljensä Ebben ja Larsin kanssa retkellä Etelä-Suomessa saaristossa väkeä kastamassa."

Kastamassa = kieltäytyjät tapettiin kidutuksen jälkeen.


  • 1209 paavi Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?) Paavin delegaatiksi alueena Pohjoismaat, nimettiin (äpärä)piispa Suomeen Lundissa."

 

Tämän kaiken takia Vatikaanin inkvisition kirjaston raportteja munkeilta ja myöhemmin papeilta Suomen kolonisaation etenemisestä ei julkaista.

 

Lait olivat epäinhimillisiä ja täsmällisiä paikalliskulttuurin tuhoamiseksi.

1978 asti Suomessa oli voimassa lait, jotka kielsivät kansanparannusperinteiden suorittamisen.

Ankarilla rangaistuksilla.

Eikä varsinkaan  puhuta suomenruotsalaisten vallassa olevassa kaunistelevassa historiantulkinnassa, kuinka raskas verotus heitettiin suomalaisten päälle. Valloittajien papin eli ns "Piispa Henrikin" tappoa jaksetaan velloa itsesäälinomaisessa hysteriassa ja pseudouskonnollisessa keinonostalgiassa. Vatikaanin avustajien tappamien suomalaisten määrää ei arvioida. 

Suomessa työläisille maksettiin pienempää palkkaa ja verotus oli ankarampaa kuin ruotsalaisten. Tästä ei vahingossakaan puhuta. Laivan rakentaminen jopa 1600-luvulla oli reilusti kaksi kertaa kalliimpaa Ruotsissa kuin Suomessa.

 
Rajoitukset ammatinharjoittamiseen ja muuttamiseen olivat Suomessa todella tiukat ja epäinhimilliset ihmisille. Käytännössä tämä merkitsi maaorjuutta ja aliravitsemusta pitkälle 1700-luvulle.
Ruotsalaisten hallinnoimassa "oikeuslaitoksessa" mainitaan 1500-luvullakin selvästi "suomalaiset" erikseen "ruotsalaisista" erilaisin luonteenpiirtein ja rangaistavin tottumuksin, joten oikeuslaitoskaan ei pitänyt Ruotsi-Suomea yhtenä Ruotsina vaan Suomea vain tsuhnien kolonisaatio-verotusmaakuntana.

Nälkävuosina ihmiset kuolivat nälkään, koska erikseen Suomessa lukutaidottomat eivät saaneet kerjätä. Ilman kirkon "lukutodistusta" joutui ojaan, putkaan kuolemaan tai ruoskittavaksi ja kuolemaan.
  Tämä julma käytäntö on sattumalta jäänyt historioitsijoilta julkisuudessa mainitsematta.

Näemme selvästi kuinka armoton sopeuttamislaitos ja mielanhallintavirasto kirkkokin oli kuninkaan toisena nyrkkinä armeijan ja nimismiesten rinnalla. Suurina nälkävuosina kuninkaan varastoissa toki oli viljaa ja kirkolla hopeaa mutta virkamiehet antoivat mieluummin suomalisten kuolla viljavaraston ulkopuolelle nälkään.
 
  • Tässä suomenruotsalaisten aatelisilta perityssä muumi-maailmankuvassa ja ohjelmasarjan historiantulkinnassa väitetään, että latina ja ruotsi olisivat olleet Suomen ensimmäinen kirjakieli.

    Karjalassa on kirjoitettu Suomea paljon paljon aikaisemmin kyrillisiä kirjaimilla.

  • Tässä ohjelmassa ei kerrota sitä, että suomalaisten kuninkaat olivat sangen tunnettuja vuosina 300 eaa - 1000 jaa.
     
  • Islantilaisten saagojen mukaan suomalaiset kuninkaat olivat taitavimpia, luotettavimpia ja kunnioitetuimpia kuninkaita. Kaikki, mitä on voitu saagoista varmistaa muista historianlähteistä, on ollut aitoa historiankirjoitusta.

  •  Venäjän perustajan "Rusin", Rurikin, geenipooli on peräisin Keski-Suomesta uusien tutkimusten mukaan.
  • Ranskalaisissa  n. 700-1100-luvun aateliskirjoissa ylpeillään, jos suvussa on suomalaisen kuninkaan verta.
  •  Suomessa oli 5000 vuotta sitten Euroopan edistynein kulttuuri:

     jätinkirkot ovat maailman vanhimmat astronomiset rakennelmat - luultavasti suomalaiset shamaanit (mikä rotua silloin täällä olikaan mutta kulttuurisesti suomalaiset) olivat tiedon lähde Stone Hengelle ;

      http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4tinkirkko

    • Silti museovirasto antaa maanviljelijöiden yhä tuhota näitä korvaamattomia rakennelmia.

      Papit ja viranomaiset ovat satoja vuosia vimmaisesti tuhonneet suomalaisten muinaiskulttuurien merkkejä. Siksi niitä on niin vähän. Traagisinta on juuri komeiden ja korvaamattomien  jätinkirkkojen muurien ja porttien tuhoamiset: tieto ainutlaatuisesta astronomisesta taidosta on osaksi tuhottu.

 

 

  • Kevätpäiväntasaus on esi-isiemme pyhin päivä


      kts muinaiskulttuurimme peruslinjauksia


 
Mysteerejä riittää Pohjolassa.

Turkukaan ei todellakaan ole Suomen vanhin kaupunki;

 

 Itäinen Käkisalmi on n. 8000 vuotta vanha kauppapaikkakaupunki  linnoitus sekä luultavasti raudantakomisen  kehto - maailman vanhin rautaveitsi on löydetty 100 km itään Käkisalmesta, joka on järvimalmin rikkain kehto maailmassa: Sampo.

Alunperin suomenruotsalaisten hallinnoimaa Museovirastoa ei vahingossakaan kiinnosta Käkisalmen kartoittaminen ja jätinkirkkojen tutkiminen Euroopan kulttuurihistorian alkumerkkeinä.



Suomen läntiseltä puolelta  on löydetty asbstikulhoja, joiden tarkoitus on voinut olla raudan massatuotannonvälineniä. 

Astioiden avulla pitäisi kirjoittaa maailman historiaa uusiksi kuten myös löydetyn rautamiilun avulla. 

Opetettiinko tätä koulussa?

Suomalaisia arkeologeja ei jostain syystä kiinosta venäläisten arkeologien näkemykset suomalaisugrilaisten kulttuurin ikivanhasta juuresta.




  • Edistynyt, vanha paikallinen kulttuuri on erittäin hyvä selitys sille, miksi geneettiset esi-isämme ovat välittömästi hylänneet oman kielensä ja uskontonsa ja ottaneet paikallisen kulttuurin omakseen.

  •  " Lennart Meri kirjoitti jo aikoja sitten ettei Rurik ollut  ruotsalainen viikinki vaan eestiläinen tai suomalainen. Ukolle naurettiin vuosikymmeniä kunnes 2000-luvun alkupuolella suoraan alenevassa polvessa olleista sukulaisista kaivettiin DNA ja kas kummaa, ei jälkeäkään ruotsalaisten geeniperimästä". 


  •      Muinaissuomalaisten kadonnut kuningaskunta
    • "Jo kauan ennen kuin venäläisiä tai ruotsalaisia oli edes olemassa kansana, olivat pohjolaa hallitsevat muinaissuomalaiset suorittaneet niin tarkkoja ja ennennäkemättömän monimutkaisia, satojen kilometrien laajuisia geometrisiä laskutoimituksia, että vastaavaan tarkkuuteen päästiin vasta satojen vuosien päästä..."

  • Miksi tässä YLE:n "kuninkaat" sarjassa ei kerrota, kuinka Suomen valloitus alkoi Vatikaanin irlantilaisten sotilasmunkkien hyökkäyksistä ja Ahvenanmaan pakanalehtojen tuhoamisesta? Missä on maininta saksilaisten ruhtinaiden verotuslinnoituksista?

    Sekä perustietoa kulttuurijohtajien ja lääkäreiden eli shamaanien teloituksista?

    Jokainen, joka ei suostunut kastettavaksi, tapettiin miekalla, tulella tai kylmällä maakellarisellillä. 

  • Toinen vaihe irlantilaisten jälkeen oli saksilaisten kirkkoruhtinaiden linnoitukset Suomessa. Ja raskas, katkera verotus. Jota ruotsalaiset alkoivat himoita.

  • Tämä ohjelmasarja on naurettavan lapsellinen ruotsalaisten ohuiden kirkkolegendojen sentimentaalista ihailua: järkyttävä moralistinen "piispa Henrikin" legendan itsesäälinomainen paisuttelu on vain todellisen historian torjumista;

    kolonisaation motiiveja, kieltolakeja, elinkeinojen kieltämistä, maavarkauksia ja muita valloituksen muotoja ei tässä tuoda lainkaan esille.  

  • "Puhumattakaan ruotsalaisten toimeenpanemasta kansanmurhasta 1230-luvulla Hämeessä ja myöhemmin Karjalassa "

     
  • Verotus oli niin helvetillistä että Turun tuomiokirkon katto oli kultalaatoilla katettu.

    Tämä katto oli tärkein syy kuninkaan "uskonpuhdistukseen" kirkoissa. On todella kumma että historioitsijat eivät puhu tästä katosta - tai ei sittenkään: silloin jouduttaisiin pohtimaan sitä verotuksen ja turhamaisuuden määrää, mitä Turun eliitti Suomessa harjoitti.
     

  • "Sarjassa myös väitettiin, taas kerran, että Viipurin perustivat ruotsalaiset mikä on täyttä paskaa. Ruotsista on löydetty riimukivi jossa surraan Kyreliassa (Karjalassa) kaatunutta viikinkipäällikköä, joka kuoli karjalaisia vastaan käydyssä taistelussa".
      
  •   Ahvenanmaan kohdalta rannikolta on löydetty ensimmäinen kirkollinen hautausmaa. Yht’äkkiä kaikki seudun ihmiset haudattin hautausmaalle, pakotetusti - mikä kertoo väkivaltaisesta ja pakotetusta käännyttämisestä. 
     

  •   Suomalaisen eliitin käännytys onnistui lopulta seuraavalla tempulla:

    kukaan muu ei saanut käydä kauppaa Eurooppaan muuta kuin "kristityt".


  • Kaikki kirkot oli nimetty 1400-luvulle sakka Marian-kirkoiksi.
    Miksi?

    Koska pappien käännytyksen kohteena olivat vain naiset, jotta lapset saataisiin kastettua. Kohta koko Länsi-Suomi oli kastettu.

  • Tässä ohjelmassa puhutaan ruotsalaisten Novgorodin "hävitysretkistä" vaikka kyse oli ryöstöretkistä. Kaikki uskonnollinen käännyttäminen on palvellut taloudellista halua ja himoa. 

  • Paavin Aleksanteri III n bullasta puhuttaessa ei kerrota, että paavi antaa ensimmäisen kerran Vatikaanin historiassa käytännössä luvan teloittaa kastettuja ihmisiä ilman paavillista tutkintaa. Aikaisemmin paavin ruhtinaat olivat tietysti teloittaneet kristittyjä ilman tutkintaa mutta ilman paavin lupaa. 

  • Ruotsalaisten valloitussodasta tutkija Tuomas Heikkilä puhuu "retkenä".

  • Tutkijan mukaan kuninkaan lupakirjoilla tulleet ruotsalaiset eivät ottaneet maata suomalaisilta vaan asuttivat alueita, joita suomalaiset eivät käyttäneet. Tämä on jo hysteerisen naurettavaa.

     Todella sekava mainoselokuva suomenruotsalaisten maailmankuvasta.


  • "Kymenlaaksosta Kannakselle on kaivettu esiin hautuumaita 700-1300 luvuilta.
    Ja kas kummaa, ne ovat (idän) kristillisen perinteen mukaan rakennettuja. Euran hautalöydöille, mitkä ovat rikkaampia ja kehittyneempiä esineistöltään, kuin mikään pohjoismaalainen esineistö."


  • "Novgorodin vaikutuspiirissä ollut Karjala ja Vatjanmaa sekä Inkeri olivat olemassa korkeakulttuurina kauan ennen kuin Ruotsista oli tietoakaan. Minäkin olen vatjalais-karjalaisten jälkeläinen, kuten sadat tuhannet nykysuomalaiset". V.H.


  • "Missään (svekomaniassa) ei ole annettu selitystä siitä,

    mikseivät "viikingit" valloittaneet Suomea, vaikka ryöstivät ja alistivat koko muuta Pohjois- ja Keski-Eurooppaa. Asiaa valaissee norjalais-tanskalainen kronikka "Häpeällinen retki Hämeeseen". Viikinkien 60 aluksen laivasto poltettiin, kolmasosa tapettiin, kolmasosa otettiin orjiksi ja loput pakenivat".    - V. Hiiri

  •  "Norjalaiset kertovat historianopetuksessa, että Norjan perustivat suomalaiskuninkaiden pojat Norr ja Torr. Tästä on useampi germaanikronikka ja skandisaaga, joiden sisältöjä käytetään muualla Skandinaviassa ja Saksassa historiallisina lähteinä, muttei Suomessa. Miksiköhän?"    -  V. Hiiri 


  • Raskas verotus ja kirkon sylkäisemät syntilistat, kirotut lait (metsastys ja siis lihan syönti oli  kielletty tavallisilta suomalaisilta) ja verot ovat tehneet tästä kansasta katkeran ja sisäänpäinkääntyneen.


  Ruotsalaisille ainakin on aivan selvää että kysymys suomalaisista on kysymys todella erilaisesta mentaliteetista ja kulttuurista.

Ongelmanratkaisutavat ovat erilaisia.

Sisukkuus on selvästi erilaista "yksilön kunniana".

On triviaalin typerää luulla, että suomenruotsalaisten säätiöiden rahoittamat "dokumentit" olisivat millään tavalla tekemisissä historiantutkimuksen ja suomalaisen pitkän historian kanssa. Meillä on paljon pidempi historia kuin ruotsalaisilla.

 

Suomen kieli on originaali, Euroopan vanhin monimutkainen kulttuurikieli ja aito itsenäinen kieli kun taas ruotsi on kömpelö sekoitelma neljää eri kielijuurta.

 




Tätä ei peruskoulussa opeteta:

Ruotsin kolonisaatioprojekti pysähtyi aivan viime hetkellä kun kuningas oli allekirjoittanut asetuksen, jolla Suomen kieli kiellettiin julkisena kielenä koko Ruotsin alueella mutta Suomen sota ja Tsaarin vapauksia antava valta vapautti Suomen aivan uudenlaiseen kulttuuri- ja kauppakehitykseen.




Se, että itsenäinen Suomi aloitti Ruotsin sosialistisen kapitalismin matkimisen eli hyvinvointivaltion rakentamisen 1964 ja varsinkin 1970-luvulla oli suomalaisten oma poliititnen valinta uudesta valtiomuodosta. Siitä ei voi vetää mitään perusteluja 900-vuotisen kolonisaatiohistorian ylistämiseksi.

 

 

 



 

Vanhat skandinaaviset saagat ovat historiallisina lähteinä hyvin kiisteltyjä, mutta suurin osa yleisestä ”viikinkejä” koskevasta mielikuvastakin on peräisin juuri saaga-tarinoista. Siksi onkin kiinnostavaa tietää, mitä ne kertovat Suomesta ja suomalaisista.



 

 

 

 

 

      Jälkikirjoitus

 

Molemmat sarjat ovat selvästi ruotsalaista nationalismia - suomenruotsalaisten mielikuvituksena.

On aivan eri asia ihailla rationaalisesti nykyisen Ruotsin talouspolitiikkaa, sosiaalipolitiikka ja keskustelukulttuuria - sillä ei ole kuitenkaan mitään yhteyttä Suomen kolonisaation romantisoinnille.
 

  • Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin vallan ajan palvonnassa on se, että ruotsalaiset eivät tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta - ja ideologisesti eivät ruotsalaiset haluakaan tietää varsinkin aktiivisen median aiheen ohittamisen takia - sillä he haluavat unohtaa Ruotsin verisen imperialismin, aatelisten epädemokraattisen despotismin ja yliuskonnollisen luokkayhteiskunnan ajan. Aktiivisesti. 

 

Imperialistista aikakaudet ylittävää nationalismia suomenruotsalaisten haaveversiona ja illuusiona ruotsalaisesta universaalista nationalismista, Suomen täytyy tässä konseptissa ja valtapelissä alistua "ruotsalaiselle nationalismille" ja tämän "ruotsalaisen nationalismin" suomenruotsalaisten etuoikeuksille hyvin kiitollisena ja kieltää oma identiteettinsä ja Ruotsin negatiiviset vaikutukset Suomen synkeässä historiassa.

Olen ollut kahdessa tilanteessa, jossa suomenruotsalainent toimittaja on yrittänyt puhua kovin kömpelöä mutta "aitoa" suomenruotsiaan ruotsalaiselle ja ruotsalainen vieras on vain kylmästi puhunut englantia - vahvana vinkkinä toimittajalle että lopeta tuo ruotsin kielen raiskaaminen.



 

   PS II

 

Vielä historiasta kun puhutaan vaikutteista ja Ruotsista vain yhtenä vaikutteiden antajana ja vallan ottajana :

" Ei pidä sekoittaa käsitettä Suomi nykypäivänä ja suomenniemi satoja ja tuhansia vuosia sitten. Itä-Suomi ei ole ollut samanlaisessa a) kansojen b) historian c) alistuksen jatkumossa, kuin Länsi-Suomi:

Kalmarin unioni oli Pohjoismaiden valtioliitto vuosina 1397–1523 ja Tanska oli pomona. Vanha-Suomi on Viipurin kuvernementin alue, joka siirtyi myöh. Ruotsilta Venäjän valtaan vuosina 1721 (laajennettiin 1743). Yhdistettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1812. mikä puolestaan oli Venäjän keisarikunnan autonominen osa vuosina 1809–1917.

Siis Tanska ja Venäjä pitivät nykyistä Kymenlaaksoa sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalaa (ja menetettyjä Viipurin- ja Käkisalmen lääniä) hallinnassaan - 322 vuotta - .

Alueella oli hallintokielenä ensin tanska ja saksa.

Läänien pääkaupungeista, Viipurista ja Sortavalasta, oltiin suoraan Köpikseen virkayhteydessä. Myöhemmin hallintokieli oli myös venäjä ja Suurruhtinaskunnassa näiden rinnalle tuli ruotsi silloin, kun virkamies ei osannut edellisiä. Hallintokulttuuri tuli ruotsista, koska sen hoitivat kirkko ja sen luterilaiset papit. Sen ajan ulkostamista.

Ruotsin keskiajalla kehittynyt kuningaskunta liitti 1200-luvun keskivaiheilla Länsi-Suomen ja noin vuoteen 1300 mennessä osan Karjalaa osaksi itseään. Ruotsin alla Vanhan-Suomen alueet (ja virkakielenä myös ruotsi) oli siis joko  - 295 tai 395 vuotta --- ( 1200/1300-1397 ja 1523-1721).

Joten väitteet, että (koko) Suomi on historiallisesti kuulunut 800 vuotta kiinteästi Ruotsiin on puppua.

 


  • Historiallisista syistä voisi myös vaatia toiseksi "kotimaiseksi" ainakin Itä-Suomeen tanskaa, venäjää ja saksaa, tai mksei saamea, jota on tiettävästi puhuttu Suomen alueella jo 5000 eKr (myös koko Ruotsin alueella). Ehkä otamme mukaan myös vatjan ja sen nykymurteen (itä)karjalan (livvi), jota on Vanhan-Suomen alueella on puhuttu ainakin 500 jKr lähtien.
    Ainakin minun esi-isani Rusien hovissa pajareina heiluessaan Starja -Ladogassa ja Novgorodissa puhuivat vatjaa ja venättä, saksaa ja ranskaa. Ruotsi oli viholliskieli."    - V. Hiiri

 

 

 

 

  • "Alla on lainaus ruotsalaisen käräjäoikeuden pöytäkirjasta 1600 luvulta.

    Ruotsalaiset näkivät siis eron suomalaisten ja ruotsalaisten välillä. Savolaiset eivät olleet heistä "ruotsalaisia".

    " - Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia,

    käydä kirkossa, käräjillä ja kokouksissa ja kaikin tavoin olla esivallalle kuuliainen ja tottelevainen pappisviranomaisille sekä hurskas ja lempeä ruotsalaisille, samaten kuin maan ja valtakunnan muut asukkaat, sen koti on poltettava, talonkirja tehtävä mitättömäksi ja on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto."


http://www.arkisto.org/forskning-utbildning/artiklar-recensioner/suomi-metsasuomalaisten-pitka-tie-savosta-delawareen/?lang=fi


 

 

   III

 

Käsittämättömintä "Suomi on ruotsalainen" -sarjassa on se käsitys, että Ruotsi olisi ollut johdonmukainen ja esimerkillinen kulttuurikehityksessään ja sivistyksessään demokratiaksi ja hyvinvointivaltioksi.

Ruotsihan oli vielä 1970-luvulla äärimmäisen avoimen rasistinen maa siirtotyöläisiä kohtaan, kuten suomalaisiakin kohtaan.

Ruotsalaiset tiesivät avoimesti että b-luokan kansalaiset oli hankittu -b-luokan paskatöihin.

Suomalaisille lapsille järjestettiin koulu usein vain haisevissa kellareissa eikä heitä päästetty oikean koulun luokkiin tai edes aitoruotsalaisten urheilukentälle monilla paikkakunnilla.

Yhä vieläkin ruotsalaiset valehtelevat itselleen historiakeskusteluissa ja kouluopetuksessa kiinteästä yhteistyöstään natsi-Saksan kanssa.

Mistään julkisesta historiankirjasta ei löydy, paljonko Ruotsi rikastui sodasta ja natsien teknologisen kehityksen tukemisesta.

Ja kuinka paljon tuhoamisleireiltä ihmisten suusta kiskottua kultaa ja varallisuutta Ruotsissa vielä on puolalaisten, mustalaisten , humanistien, venäläisten ja juutalaisten tuhoamisesta - ja kuinka ruotsalaiset tiesivät tämän Saksan maksukyvykkyyden taustat. Myös Puolan valtion ryöstetystä kultavarannosta suurin osa vietiin Ruotsiin.

Ja Ruotsi tiesi tämän.

Suomenruotsalaiset eivät ole koskaan vaatineet suomalaisille äidinkielen mukaista opetusta Ruotsissa - mutta täällä siitä ollaan itsekkään hysteerisesti vaatimassa koko Suomea opettelemaan suomenruotsia.

 

 

 

Katsokaa ihmeessä elokuva Ruotsin henkisestä tilasta

   - DVD:ltä tai muuten netistä:

http://www.leffatykki.com/elokuva/toisen-kerroksen...

 

 

 

 

 

 

 

 

On mielenkiintoista, että Suomessa toimittajat välttelevät puhumasta ruotsalaisten valtavasta omaisuudesta ja vanhasta rahasta - ja Ruotsissakin vältellään sitä, kuinka se syntyi suomalaisia hyväksikäyttämällä ja sodilla

  kts ruotsalaiset miljardöörit: 

http://www.alternet.org/economy/global-power-elite-exposed

 

 

 

Suomalaisten alkuperä

 

  •   Äitilinjat ovat Euroopan mittakaavassa jakautuneet paljon tasaisemmin kuin isälinjat, ja ne näyttävät usein edustavan ajallisesti vanhempaa väestöpohjaa. Suomessakaan äitilinjoissa ei ole havaittavissa jyrkkää itä–länsi-jakoa kuten isälinjoissa. Isälinjat taas ovat ajoitukseltaan selvästi nuorempia, ja usein ne voidaan helpommin yhdistää kielten leviämiseen: N1c1a:n kohdallakin länsisuomalaisen haaran tulo Baltiasta Länsi-Suomeen muistuttaa muinaislänsisuomalaisen kielen leviämistä samalta suunnalta, aivan kuten volgalaisten (tai laatokkalaisten) haarojen tulo kaakosta Itä-Suomeen muistuttaa muinaiskarjalaisen kielen leviämistä samalta suunnalta. Toisaalta haarat kokonaisuutena lienevät liian vanhoja yhdistettäviksi kyseisiin kielimuotoihin, mutta ainakin jotkin alahaarat voisivat ehkä liittyä näihin kieliin. On kuitenkin muistettava, että idän ja lännen välinen kulttuuriraja on Suomessa hyvin vanha, joten N1c1a-haploryhmän haarojen välinen raja saattaa periytyä jo kivikaudelta, vaikka nykyiset murrealueet ovatkin nuorempaa perua. - Jaakko Häkkinen

 

http://jaska.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/137064-suomalaisten-alku...

 

 

 

 

 

 

   - -

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

38Suosittele

38 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (130 kommenttia)

Matti Jalagin

Kyse ruotsalaisten invaasiossa ja pakkoverotuksessa oli ristiretkistä eli yksinkertaisesti valloitussodista eikä se propagandalla muuksi muutu.

Eikä 1500-luvulla verotuskieleksi lainasanoista pihtisynnytetyllä svean kielellä ole täällä sivistystä luotu 1100-luvulta lähtien.

"27. elokuuta 1249 - Lyon.

Paavi Innocentius IV:n suojelukirje kristillisen opin tunnustajille Suomessa

Innocentius piispa, Jumalan palvelijain palvelija, lähettää kunnioitettavalle piispaveljelleen sekä rakkaille pojilleen Suomen papistolle ja kansalle tervehdyksen ja apostolisen siunauksen. Kaikkein pyhin Rooman kirkko on taipuvainen rakastamaan hurskaita ja nöyriä poikiaan enemmän kuin totuttuun hurskauteen kuuluu, jotteivät pahat ihmiset heitä ahdistelisi, vaaliakseen heitä turvallisessa suojeluksessaan kuin hurskas äiti. Sen tähden, rakkaat poikamme, suosiolla hyväksymme oikeutetut pyyntönne ja kuten iäti muistettava paavi Gregorius, edeltäjämme, otamme teidät ja Suomen hiippakunnan pyhän Pietarin ja meidän suojelukseemme, minkä tällä suojelukirjeellä vahvistamme. Älköön siis kellään ihmisellä olkoon lupaa tämän kirjeen rehellistä suojelua loukata tai nousta sitä uhkarohkeasti vastustamaan. Jos sitä joku kuitenkin aikoo yrittää, saa hän huomata saavansa päälleen Jumalan kaikkivaltiaan ja pyhien Pietarin ja Paavalin, teidän apostolienne, epäsuosion. Annettu Lyonissa 27. elokuuta paaviutemme seitsemäntenä vuonna."

Lähde: Registrum Ecclesiæ Aboensis - Åbo Domkyrka Svartbok, toim. R. Hausen 1890.

Jyri Terttu

Joku sanoi, että tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. YLEltä ei suju menneisyydenkään ennustaminen.

Janne Hilden

Ei ihme, että sarjan juontaja Juhani Seppänen on joutunut muuttamaan puhelinnumeronsa salaiseksi.
Senverran on tullut suoraa palautetta katsojilta:)

kati sinenmaa

Olen pikapuoliin esittämässä "hallituksen ainoan miehen" ajatuksia, miten vasemmisto pyrki kulttuurin ja median kaappaamisella kumoamaan suomen yhteiskuntajärjestelmän.
Kaikki se, mitä tapahtui silloin, tapahtuu nyt. Vasemmisto on jo saanut haltuun ylen ja nyt se pyrkii lopettamaan vielä ne muutamat kriittiset mediat, joissa kuullaan vielä järjen ääntä.

Esimerkki vallankumouksen etenemisestä. Kulttuuriministerin mukaan oikeistolaiset eivät pysty kulttuuriin...

Raimo Haapasalo

Surkuhupaisaa on että me veronmaksajat joudumme pakolla maksamaan tästä propagandasta ja myos pakkoruotsia opiskelemaan.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tiedoksi että tasapuolisuuden vuoksi Ylessä on tekeillä "Suomi on venäläinen" -sarja, ja sen päälle kenties vielä "Suomi on suomalainen" -sarja.

Ei Ylen kaikkien erillisten ohjelmien pidä olla tasapuolisia, sellainen vain latistaa ohjelman.

kati sinenmaa

Tasapuolisuuden tähden YLEn tulee toimittaa "Ruotsi on suomalainen"-dokumenttielokuva. Koska se on totta!

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Olisko se pikemminkin SVT:n asia?

Tuula Saskia

Arhi Kuittinen on aivan oikeassa.

Tämä ohjelma on salakavalan miellyttävä eikä vähiten juontajan persoonallisesta levollisesta tyylistä johtuen.

Tv-sarja on todellista propagandaa sanan pahimmassa ( ja parhaassa) muodossa.

Viesti on naamioitu historian suojakaapuun ja ladattu hienosti kansanomaisin huomioin ja upein kuvin.

Siihen on vaikea tarttua, koska sivistynyt tyylilaji pyrkii kätkemään varsinaisen päämäärän: ruotsinkielen säilyttämisen maamme toisena äidinkielenä.

Voi meitä suomalaisia: verovaroillamme pyritään manipuloimaan meitä kääntymään omia etujamme vastaan.

Manipulaatio on kauniisti kätketty, mutta ytimessään ryöhkeimpiä koskaan koetuista.

Katsokaapa taustatahojen nimet.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Manipulaatio on vanhaa perua kun Ruotsista on kysymys.

Jyväskylässä on Fredrikssonin karttakokoelma,joka on lahjoitettu etnologian laitokselle.

https://www.jyu.fi/hum/laitokset/hie/hallinto/kart...

Se koostuu lakkitehtailija Fredrikssonin matkoillaan Euroopan antikvariaateista kerätyistä kartoista joissa on Suomi mukana.

Olen nähnyt niitä ja ollut kokoelman esittelyssäkin paikalla.

Jäi mieleen mm.tämä.Lainaus muistin varainen.

"Ruotsi painatti karttansa pitkään Hollannissa." "Kartoissa Ruotsin alue esitettiin satoja kilometrejä idempänä kuin se todellisuudessa oli."

Ruotsi karttojen avulla liioitteli maantieteellistä aluettaan ja vaikutusvaltaansa vuosisatojen ajan nimenomaan itään.

Kun puhutaan "600-vuotta osana Ruotsia" niin se pätee vain Länsi-Suomen osalta.

Käytännössä raja meni pitkään Novgorodin ja Ruotsin välillä Päijännettä pitkin. Savolaiset varsinkin karkailivat verottajaa pakoon. Ja Savossa raja meni pitkään pitkin metsiä.

Ruotsin puolella elävillä oli esim. sukunimenä Ruotsalainen ja Venäjän puolella elävä saattoi olla sukunimeltään Venäläinen. Kuitenkin he olivat suomenkielisiä suomalaisia. Tämän näkee vieläkin Savossa nimistössä.

Ohjelma on pikemminkin länsisuomalaisten näkemys Suomen ja Ruotsin yhteydestä. Suomalainen (finsk) näkökulma olisi ihan toinen.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Suomi on ruotsalainen tsaarin saamattomuudesta kun han antoi suomalaisten elää ruotsalaisten lakien mukaan yli sata vuotta.
Suomi olisi nyt vähän toisenlainen Venäjän lainsäädännöllä tarvitsematta mennä satojen vuosien päähän erilaisuutta katsomaan.
Olisi ainakin huomattavasti etäisyyttä nykyiseen Ruotsiin.

Matti Jalagin

Suomi olisi ensimmäisenlainen, jos meidän historiaamme ei olisi tietoisesti väärennetty asettamalla sen alkuajankohdaksi "lännen" ristiretket tänne Östlandiin.

Tilanne ei edelleenkään ole joko Ruotsi tai Venäjä vaan Suomi. Simple?

Jari Reinikka

Ihmisiä joita on johdettu muualta 800v on vaikea saada ymmärtämään tätä. Renki mentaliteettia on edelleen havaittavissa tässä kansassa, valtiojohtoa myöten. Säälittävää.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti Vastaus kommenttiin #12

Suomen poliittinen johto on aina hakenut valtuutensa ulkomaisista valtakeskuksista... Tukholmasta, Pietarista,Moskovasta,Brysselinsä.
Katainenkin esiintyy Brysselin äänen painoin suomalaisille.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Kyllä nyt on niin että sekä Suomi että Ruotsi ovat lopettaneet kansallisuus ihanteensa nyt ihannoidaan amerikkaa.
Minulle kerrottiin aikanaan että Kymenlaakson keskussairaala on saanut uuden nimen Karea suoraan kareliasta kuten uskoin.
Kuulin väärin se on Carea suoraan amerikasta.
Jopa valtion liikelaitoksetkin amerikkalaistavat nimensä.
Ruotsi elää myös samanlaista itsensä aliarvostamista vai onko niin että tässäkin Ruotsi näyttää suomalaisille esimerkkiä?

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi Vastaus kommenttiin #69

... Kaikki tämä on vain hetkellistä. Se mikä kestää, on se tosiasia, että Abba lauloi englanniksi mutta Juice lauloi suomeksi.

A.A. Remes

Ruotsalaiset ja ruotsinmieliset ovat kirjoittaneet mieleisekseen meidänkin historiamme jota koulukirjammekin totuutena toistavat.
Minkälaista olikaan metsäsuomalaisten kohtelu Norjan rajalla ja suomalaisten kohtelu Pohjois-Ruotsissa, tämä on täysin vaiettu asia.

Pertti Kostiainen

jotenkin tosta ylestä on muutenkin tullut niljakas laitos. ihmeellistä ihmisten mustamaalamista ja ruotsalaisten nuolemista. nyt tää 600t maksoikin 5mil. onko tulla pelkkiä epäpäteviä ääliöitä päättämässä?

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

No voi perkules! Mähän oon valloittajien jälkeläisiä. Pitää varmaan painua "takas" Ruotsiin.

Jari Reinikka

Vaikka sitä olisi itse kukin, niin kyllä 800v jälkeen voisi jo hieman höllentää.

Ben Kaergin

J.R.

Ei edes välttämättä itse kukin,mutta höllentää todella olisi aika.Arhi Kuittinen kirjoittaa edellä täyttä asiaa.

Arhi Kuittinen

Tätä ei peruskoulussa opeteta:

Ruotsin kolonisaatioprojekti pysähtyi aivan viime hetkellä kun kuningas oli allekirjoittanut asetuksen, jolla Suomen kieli kiellettiin julkisena kielenä koko Ruotsin alueella mutta Suomen sota ja Tsaarin vapauksia antava valta vapautti Suomen aivan uudenlaiseen kulttuuri- ja kauppakehitykseen.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Alkuperäislähde tällä vallankumoukselliselle tiedolle?

Arhi Kuittinen

Joku historiantutkija, mies, joka julkaisi nyt Suomen sodan juhlavuonna kirjan.

Voit varmasti kysyä prof Matti Klingeltä sähköpostilla tai Helsingin yliopiston tutkijoilta.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Ehkä tämä on eri asia,mutta vuonna 1958 Ruotsin kouluylihallitus kumosi suomen kielen puhumiskiellon Ruotsin kouluissa. Kielto oli ollut voimassa 1880-luvulta asti.

Se koski myös suomenkielisen kirjallisuuden hankkimista kuntien kirjastoihin. Katsottiin,että se ei ole enää tarpeellinen,koska kieli oli jo vaihtunut. Suomen pakkoruotsi on vain lievempi sovellus tuosta Ruotsin puolen pakkoruotsista.

Ruotsia osaaville:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/nar-finskan...

Suomennos" Kun suomen kieli siivottiin pois Norrbottenista"

Arhi Kuittinen

1807 Ruotsin kuningas Kustaa IV Aadolf allekirjoitti säädöksen, jonka mukaan Suomen kieli on kielletty asiakirjoissa, virastoissa, kirkoissa, kouluissa, kirjoissa, julkisissa tilaisuuksissa, kaupanteossa.

Muistaaksen tästä oli tässä kirjassa:

SUOMEN SOTA 1808–1809

Reima T.A. Luoto – Heikki Talvitie – Pekka Visuri

http://www.kirjapuoti.fi/pk/component/page,shop.pr...

-

tai joku toinen juhlavuonna 2008 julkaistu kirja

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Höpsis. Sarja on pilke silmässä tehty, raikas ja mielenkiintoinen toista näkökulmaa antava. Olen todella pettynyt, että sarjan juontajaa on ahdisteltu. Ihmiset eivät osaa nauttia välillä siitä, että katsotaan asioita monista eri vinkkeleistä.

Jari Reinikka

Typerintä sarjassa ja varsinkin juontajassa on se, että hän toitottaa koko ajan sitä mitä Ruotsista on tullut Suomeen. Tämähän ei voi edes pitää paikkaansa, koska olimme samaa valtiota, meillä oli sama kuningas. Tämä kyllä mainittiin sarjassa, mutta tämä hurraa hurraa juontaja jaksaa silti toistaa tuota samaa propagandaa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Et ole Reinikka kuullut koskaan asiasta nimeltä käsikirjoitus? Käsikirjoitus perustuu käsikirjoittajan kokonaisuuteen johon taustatoimitus on kerännyt materiaalin. Eihän se juontaja päätä yksin siinä, mitä se sanoo. Tämä tekeekin niin hulluksi kaikki uhkailut yms, ja sinunkin kommenttisi.

Vähän sama kun kotikadun näyttelijöitä torutaan kadulla kun roolihahmo on tehnyt jotain hullua.

Jari Reinikka Vastaus kommenttiin #23

Ähh Petra...ok ehkä ilmaisin asian huonosti. Tottakai ohjelmaa tekevät muutkin kuin juontaja. Juontaja nyt vain sattuu olemaan ainoa joka on kameran toisella puolella. Tämän vuoksi juuri häneen kohdistuu vihaa tai mitä sitten onkaan. Sanotaan nyt vielä kerran niin, että Petrakaan ei ymmärrä väärin. Ohjelman käsikirjoitus toistaa tuota samaa typerää ja harhaanjohtavaa propagandaa.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #25

Mä en ole löytänyt yhtään faktavirhettä sarjaa silloin tällöin katsellessani. Näkökulma on tosin erilainen kun asiaa yleensä funtsitaan.

Jari Reinikka Vastaus kommenttiin #27

Se, että hän( juontaja/käsikirjoitus) ilmoittaa vähän väliä millainen Suomi olisi ilman Ruotsia ja mitä kaikkea Ruotsista on tullut Suomeen. Tämä ei ole mahdollista, koska olimme samaa valtiota, meillä oli sama kuningas, kävimme samoja sotia jne. Ymmärrätkö? Tämä on koko sarjan punainenlanka. Harhaanjohtavaa propagandaa. Siksi sarja on paska. Eikä siinä muutenkaan ole tullut mitään uutta ja mielenkiintoista ilmi, paitsi se, että Yle on entistä enemmän perseestä.

Pentti Järvi Vastaus kommenttiin #28

Yhden jakson katsoin 20 minuuttia. Ite en olisi mokomaa soopaa suostunut juontamaan.
Sitä en muista, oliko se tekstitetty ruotsiksi; tuskin.

Raimo Haapasalo Vastaus kommenttiin #27

Petra, kerrotko nyt vihdoin mielipiteesi selväsanaisesti sanomalla kyllä tai ei.
Onko pakkoruotsin opetus ok?

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist Vastaus kommenttiin #99

Heti kun alat kirjoitella omalla kuvallasi, kerron :)

Arhi Kuittinen Vastaus kommenttiin #27

Molemmat sarjat ovat selvästi ruotsalaista nationalismia.

Imperialistista nationalismia suomenruotsalaisten haaveversiona ruotsalaisesta nationalismista;

Suomen täytyy tässä konseptissa alistua ruotsalaiselle nationalismille romanttisesti, epätieteellisesti, epähistoriallisesti ja hyvin kiitollisena ja kieltää oma identiteettinsä ja Ruotsin negatiiviset vaikutukset Suomen synkeässä historiassa.

Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin palvonnassa on se, että ruotsalaiset eivät tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta - ja ideologisesti eivät haluakaan tietää aktiivisen

Ruotsin median harrastaman historian ohittamisen takia, sillä he haluavat unohtaa Ruotsin verisen imperialismin ajan.

Olen ollut muutamassa tilanteessa, jossa suomenruotsalainen toimittaja on yrittänyt puhua kovin kömpelöä mutta "aitoa" suomenruotsiaan ruotsalaiselle ja ruotsalainen vieras on vain kylmästi puhunut englantia - vahvana vinkkinä toimittajalle että lopeta tuo ruotsin kielen raiskaaminen.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen Vastaus kommenttiin #27

Faktavirheitä on aivan liikaa. Se että Petra ei niitä löydä, osoittaa vain huonoa etsintää.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen Vastaus kommenttiin #27

Petra, mikseivät ruotsinkieliset osaa suomea? Ja miksei heidän tarvitse opiskella suomea?

Ja jos vastaus molempiin kysymyksiin on että osaavat ja opiskelevat niin kysyn taas että miksi tarvitaan ruotsinkieliset palvelut?

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Dokkari ei edes pyrikään toimimaan yhden totuuden julistajana vaan käsittelee keskiajalta tähän päivään otsikkonsa mukaista teemaa aivan loistavalla tavalla. Opetusohjelmat ovat erikseen... Kerrankin tuotantotiimi osaa luoda haasteellisen toteutuksen ohjelman katsojien katsottavaksi. Tosiaankin pilke silmäkulmassa, kuten totesit!

Johanna Fredriksson

Jos ohjelman olisi rahoittanut jokin neutraalimpi taho olisi ohjelma ollut helpommin hyväksyttävissä. Nyt se on puhdasta propagandaa.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Jos jotain ajatuksia pitäisi kieltää, niin nimenomaan juuri tämän vastenmielisen propagandan esittäminen. Se ei ole mitään "eri vinkkeliä", että silmät kirkkaana valehdellaan ja vähätellään. Tuo dokkarisarja täyttää täysin kirkkaasti kansanryhmää vastaan kiihottamisen tunnusmerkit.

Arhi Kuittinen

Vanhat skandinaaviset saagat ovat historiallisina lähteinä hyvin kiisteltyjä, mutta suurin osa yleisestä ”viikinkejä” koskevasta mielikuvasta on peräisin juuri saaga-tarinoista. Siksi onkin kiinnostavaa tietää, mitä ne kertovat Suomesta ja suomalaisista.

I

Suomen kuninkaat norjalais-islantilaisten saagojen mukaan

http://iorbock.com/ekirjasto/tuntematon/suomen-kun...

II

Niin, saagojen ja muunkin germaanisen kirjallisuuden, kuten Widsith 600-luvulla ja Saxo Grammaticus 1190-luvulla, mukaan Suomi ei ollutkaan järjestäytymätön barbaarimaa, vaan suunnilleen samantasoinen "valtakunta" kuninkaineen kuin skandinaavienkin vastaavat.

Ennen viikinkiaikaa, 400-700 -luvuilla, Suomi oli suhteellisen vahva ja itsenäinen esim. asetekniikassa ja koruissa. Lisäksi Suomesta näyttää olleen suorat ja melko kiinteät yhteydet Baltiaan ja Keski-Eurooppaan, Skandinavian ohi, ja tietysti myös idän sukulaiskansoihin.

Liian vähälle huomiolle on jäänyt se, miksi viikingit eivät vallanneet Suomea, vaikka he vaikuttivat ja terrorisoivat melkein koko Euroopassa ja tosiasiallisesti hallitsivat myös Venäjän jokireittejä. Yleisesti ajatellaan niin, että vähäväkisessä ja vaikeakulkuisessa Suomessa ei ilmeisesti ollut isoja kaupunkeja, joihin rikkaudet olisivat keskittyneet, mikä vähensi Suomen mielenkiintoa hyökkäyskohteena. Mutta onko tämä koko totuus? Entäpä jos Suomessa olikin ryöstötavaran määrään nähden liian suuri ja järjestäytynyt "Suomen valtion" sotavoima.

Millainen Suomi on todellisuudessa ollut ennen Ruotsin valtaan joutumistaan?

http://www.kaltio.fi/vanhat/index43ec.html?81

Jari Reinikka

Varmaankin samanlaisia varjageja kuin muuallakin tämän lätäkön rannikoilla asustelleet. En usko, että esim. perus venäläinen jossain Nevalla teki hirveästi eroa siihen, että ryöstikö hänen tyttärensä "suomalainen" vai "ruotsalainen". Luultavasti rannikkoa asuttaneet ovat kuuluuneet hyvin pitkälle samantapaiseen kulttuuripiiriin. Sisämaata ovat varmasti asuttaneet myös erilaisessa kulttuurissa eläneet ihmisryhmät. Välillä tuppaa unohtumaan, että vielä 1300-luvulle ja joidenkin mukaan vielä 1400-luvulle asti suurinta osaa Suomen sisämaita asuttivat saamelaiset. Suomalaiset levittäytyivät varsin myöhään sisämaahan kokemäenjokea pitkin.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Jari Reinikka kirjoittaa länsisuomalaista propagandaa;) Savon alueella on asuttu kivikaudesta lähtien.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaiset

Lappalainen tarkoitti alun perin ihmistä joka hankki elantonsa metsästämällä ja kalastamalla. Ihmisestä saattoi tulla lappalainen vastoin tahtoaan jos maatila ei antanut elantoa ja piti elättää perhe metsästämällä ja kalastamalla.

Jari Reinikka Vastaus kommenttiin #66

Ei ole minun oma teoria. Ja puhuin saamelaisista. Ei kai saamelaiseksi sentään kalastamalla voi muuttua?

Piku Koo Vastaus kommenttiin #70

Juu ei voi. Saamelaisten alkuperästähän ei tiedetä kaikkea. nykyään he ovat Pohjolan paimentolaiskansaa. Kielenä saamelaisuus on mutkikkaampi. Puhumattakaan identiteetistä, josta nyt saamelaiskäräjillä kovasti mietityttää.

Saamenkieli levisi Lappiin vasta alle 2000 vuotta sitten etelästä. Joidenkin tutkijoiden mukaan saamen kielessä onkin merkkejä, että heitä olisi edeltänyt joku sitemmin kadonnut kansa. Tuo kansa voisi ehkä olla suomalais-saamelainen kansa, joka asui rannikoita ja sisämaatakin 2000 eaa. Kulttuurin uusiutuessa väestö alkoi hajota kantasuomalaiksi ja kantasaamelaisiksi.

Kantasaamen on otaksuttu olleen erästäjien kieltä, nämä ihmiset asuivat "lappeella" eli syrjässä, aluksi myös eteläisessä Suomessa. Vähitellen kruunun napsiessa maita pakenivat pohjoista kohti. Esimerkiksi Espoon Nuuksion alkuperä on vanhasaamen njoucsha - laulujoutsen.

Suomen Lappiin paimentolaissaamelaiset tulivat harvan joukkona 1800 -luvulla (lännestä). Suomessa oli jo ennestään lappalaisten porokulttuuri. http://www.elisanet.fi/kitit/jkitti/suomi/misc/tut...

Koko "saamelaisuus", mitä se tarkoittaa mikä on sen alkuperäisyys Suomessa - varsin kimurantti kysymys. Historia ei ole juuri koskaan suoraviivaista kehityskulkua "kohti jotain" vaan vuorovaikutusta.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #66

Herrat Ryyti ja Reinikka puhuvat näköjään vähän toistensa ohi.
Termi lappalainen viittaa elinkeinoon ja veronmaksuperusteisiin.
No, useimmat lappalaiset, eli pyyntielinkeinoa harjoittavat ja siinä majapaikkaa vaihtavat olivat kieleltään ja etniseltä taustaltaan ilmeisesti lähinnä sitä mitä tiedämme metsäsaamelaisista.
Kieli on kuollut, jotain rippeitä siitä voidaan havaita - ja se oli Olaus Sirman äidinkieli: Kemin lapin kielenä. Nykyisin sitä lähinnä on inarinsaame.

Tässä Olaus Sirman upea rakkauslaulu, ilmeisesti Uppsalassa kirjoitettu:
(Paista päivä kirkkaasti Orajärven puoleen...)

Pastos päivva kiufvresist javra Orrejavra
Jos kosa kirrakeid korngatzim
Ja tiedadzim lomest oinemam jaufre Orrejavra
Man tangast lomest lie Sun lie
Kaida taide muoraid dzim suopadzim
Mak taben sadde sist oddasist
Ja puok taide ovsid dzim karsadzim
mak kuodde roannaid, puuriid roannaid
Kulkked palvaid tim suttetim
Mak kulki vuosta jaure Orrejavra.
Jos mun tokko dzim kirdadzim soäst vorodze soäst
I must leä soä dziodga soä maina tokko kirdadzin
Eäika leä julge songiaga julge, eäige leä siebza
Fauron siebza maan kuim lusad dzim norbadzim
Kalle juo leäk kukka madzie vuordamadzie
Morredabboid dad päividad
Linnasabboid dad salmidad
Lieggasabboid vaimodad
Jos kukkas sik pataridzik
Tannagtied farga dzim jusadzim
Mi os matta leäde sabbo karrasabbo
Ko lii padde suonapadde ja salvamroute salvam,
Keäk dziabreäi siste karrasiste
Ja keäsä miina täm oivitäm punie puok
Täme jurdakitäme. Parne miela
Piegga mielä, nuora jurda kukkes jurda
Jos taide puokaid leäm kuldeälem
Luidäm radda veärä radda
Ovta lie mielä oudas valdeman
Nu tiedäm puoreponne oudastam man kauneman.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Ruotsin pohjoisimmat riimukivet on Uplannissa. Miksi? Siksi,että sitä pohjoisempana ei asunut siihen aikaan ruotsalaisia,sveoja.

Norjan pohjoisimmat riimukivet on Trondheimin korkeudella. Miksi? Siksi,että sitä pohjoisempana ei enää asunut norjalaisia.

Suomessa ei ole riimukiviä ollenkaan. Siksi,että täällä ei asunut siihen aikaan sveoja eikä "viikinkejä".

1930-luvulla sellainen "löytyi" Pohjanmaan rannikolta. Lähemmin tutkittaessa paljastui,että "riimut" oli hakattu terästaltalla. Että sen pituinen se.

Jk. "Viikinki" on Hollywoodin keksimää kuten sarvikypärätkin.

Pentti Järvi

Kolmisenkymmentä vuotta sitten pidettiin isoa meteliä Oravaisista löytyneistä riimukirjoituksista. Taisivat olla väärennöksiä nekin, en muista enää.

Käyttäjän tuovilievemaa kuva
Tuovi Lievemaa

Hei Jari! Kirjoitin sinusta Suvituulen blogiin, toivottavasti et pahastu.
Käy kuitenkin lukemassa ja kommentoi. Taistellaan totalitarismia vastaan! (Huomaatko kuka on uhri nyt kaikkien mielestä?)

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Minusta sarja on erittäin kiinnostavalla tavalla toteutettu ja haastateltavien henkilöiden valinta jo sellaisenaan mielenkiintoinen. Ohjelman toteutus jo sellaisenaan haastaa katsojat ajattelemaan. Eräs onnistuneimpia asiaohjelmia YLE:n uustuotannossa, mistä kertoo mm. ohjelman herättämä keskustelu puolesta ja vastaan.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Samaa mieltä.

Vaikuttaa siltä kuin sarjan NIMI herättäisi ne suurimmat aggressiot, ja varsinkin niiden keskuudessa, jotka sitä eivät ole edes katsoneet.

Heikkoa on keskustelun taso, kun osa pitää tuota ohjelmaa (tai sen nimeä) osoituksena koko Yleisradion "ruotsittumisesta".

Yksi ohjelma sinne, toinen tänne, niin on ja pitääkin olla, vaikka kuinka ruikutetaan muka-tasapuolisuudesta. Tasapuolinen ohjelma on vain latteaa (ei edes Cafe Lattea), eikä sellaista faktisesti voi olla edes olemassa.

Ylen tasapuolisuus voi toteutua vain ohjelmakokonaisuudessa, josta "Suomi on ruotsalainen" -sarja muodostaa murto-osapromillen.

Siis eläköön epätasapuoliset ohjelmat, kunhan niitä puolia on tarpeeksi paljon.

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Onko ihmiset tosiaan niin tottuneita valmiiksi tarjoiltuun tai vakuumipakattuun, että haluavat kaiken valmiiksi pureskeltuna. Ihan kuin YLE:n tehtävä olisi joukkopsykoosin lietsominen manipulointia hyväksikäyttäen. Hienoa työtä ko. ohjelman työryhmältä ja erinomainen juontaja ohjelmalla!

Pentti Järvi

Eipä ole Ylellä sitten sitä vähääkään psykologista silmää ja markkinointikykyä jos jo ohjelman nimellä karkoittaa lukemattoman määrän potentiaalisia katsojia.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #77

Eipä ole, ei.

Markkinontilaitos sen ei pidäkään olla, mutta tuo psykologinen silmä... Ylehän edustaa kaikkia suomalaisia - ikään kuin koko Suomen kansalla olisi jokin yksi ja yhteinen silmä. Psykologian haluaisin siinä silmässä nähdä minäkin...

Ainakin keskustelua tuo pelkkä hassunkurinen nimi on nähtävästi saanut aikaiseksi, ja myös paljastanut aika paljon eräidenkin suomalaisten asenteista vetämällä ne näkyviin, esim tällaisissa keskusteluissa.

Käyttäjän jumminoma kuva
jukka makinen

Olen samaa mieltä että aika hyvin tehty ohjelma. Ainoa mikä jää todella kaivelemaan moneen kertaan peloittelutarkoituksessa toistettu väite että jos Ruotsi ei olisi kolonialisoinut suomea niin Venäjä olisi, ja olisimme venäläisiä. Tämähän on pelkkää spekulaatiota, yhtä todennäköinen vaihtoehto olisi itsenäinen Suomi.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Kerrassaan hieno ohjelma. Kiitos YLE. Hyvin taustoitettuja ja sopivastii provosoivia dokkareita lisää.
Keneltä nämä nyt on sitten pois?

Raimo Haapasalo

Kerrotko vielä mitkä osat ohjelmaasa olivat mielestäsi huippukohtia?
Millon käytetään termejä "sopivasti provosoiva"? Sillonko kun kantasuomalaisia alistetaan?

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Olen mielestäni "kantasuomalainen", koska sukuni on asuttanut Suomeksi käsitettyä aluetta todistettavasti yli 400 vuotta.
En tunne olevani alistettu.
Vaikka historiankirjoitus onkin aina tulkinnan varassa, en silti kieltäisi tosiasioita tunneperäisesti.

Jari Reinikka Vastaus kommenttiin #42

Itse voisin heittää tuohon pari sataa vuotta lisää, enkä koe olevani alistettu, mutta kieltämättä erilaisessa asemassa tänä päivänä kuin ne jotka käyttävät toista kotimaista. Eikö tuon hurri hehkutuksen voisi jo pikku hiljaa lopettaa täällä Suomessa?

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero Vastaus kommenttiin #47

Etkö hetkeäkään voisi uhrata ajatukselle olevasi väärässä? Hurrihehkutuksesta en ole kuullutkaan.

Jari Reinikka Vastaus kommenttiin #51

Väärässä? Varmasti, mutta minkä suhteen?

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Tässä on enemmän suomalaisesta (finsk) näkökulmasta suomalaisten historiasta kooste. Katsokaa varsinkin viimeisiä vuosisatoja.

http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=27

Käyttäjän hberglund kuva
Hans Berglund

Oli se kurja juttu ettei päästy jakamaan Itäkarjalaisten, Inkeriläisten, Vepsien ynnä muiden suomensukuisten kansojen uljasta historiaa.

http://www.aitomedia.fi/suomensukuiset_30_paivassa...

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Oli sekin kurja juttu vai mitä Berglund...

kun emme täällä Manner-Suomessa päästy jakamaan Ahvenanmaan suomenkielisen vähemmistön kohtaloa, kun v. 1922 lailla kiellettiin suomenkielinen koulutus julkisin varoin.

Tai ettemme päässeet jakamaan Norjan kveenien kohtaloa.

http://ryyti.blogspot.fi/2013/01/ruijan-kaiku.html

Tai Norrbottenin suomenkielisten kohtaloa:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/nar-finskan...

Henri Kangas

Väärää todistelua! Kaikkihan tietävät, että toisin kuin kaikki naapurialueet, Suomi oli autio erämaa jossa ei ollut mitään, ennen kuin yhtäkkiä sinne humpsahti joskus 1100-luvulla joukko fennejä. Ystävälliset ruotsalaiset sitten opettivat nämä mm. peseytymään, käyttämään vaatteita ja tekemään kivikirveitä. Näin kertoo virallinen suomenruotsalainen historia.

Suomenkieliset historioitsijat Suomessa ovat tosin sitä mieltä, että autius jatkui vuoteen 1809 asti, jolloin taivaasta tipahti kehittyneiden Pohjois-maiden, Baltian ja Venäjän väliin outo rääsyinen lauma alikehittyneitä avaruuden ihmisiä. Näitä sitten ruvettiin suomalaisiksi kutsumaan. Yhteyksistä ns. Roswellin tapaukseen v. 1947 kiistellään yhä.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Mitähän koulua olet käynyt? Niin tai, mitä unta olet nähnyt?
Hienoa, että on tunteita. Suomalaisilla miehillä kun niitä ei sanota olevan.
Pidän satuilua arvossaan, mutta höpöilyt on huulen tuulessa heilutteluja.

Jari Reinikka

Ehkä Henrillä oli pilke silmäkulmassa kun kirjoitti tuon.

Henri Kangas Vastaus kommenttiin #98

Ei kyllä tuo on totista totta. Varsinkin Roswell-osuus.

Tapio Niemi

Kyllä taas kantaväestöä kyykytetään, ja mokoma muutama prosentti.

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

Minua ei kyykytetä. Kyllä jämpti on nii.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Jos tällaisen asian (yhden ohjelmasarjan NIMI) antaa kyykyttää itseään, niin heikoissa kantimissa on hänellä se suomalainen identiteetti.

Käyttäjän anakonna kuva
antti salmi

Toivottavasti suomalaisuuden liitto saa mahdollisuuden tehdä oma tulkinta soumi ruotsina.
Kymmen osainen ohjelma sarja ,esim suomen ruottalaiset ovat suomalaisia,ihan vaan pilke
silmäkulmassa

Käyttäjän wahrheit kuva
Kari Kero

http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=453
Soumi ruotsina tulkintoja tältä porukalta onkin odotettavissa. Miten se meitä kantasuomalaisia palvelee?

Itse olen suomen puolustaja.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Kyllä minäkin koen, että sarja on enemmänkin tehty suomenkielisille propaganda mielessä. Kaikki hyvähän on vain tullut Ruotsista ja suomalaiset saavat olla siitä yksinomaan kiitollisia.

Ei siinä mitään, jos niin on, niin ollaan sitten kiitollisia - ei se vaikeaa ainakaan minulle ole:) Totuus lienee kuitenkin jotain siltä väliltä, vaikka sarja näyttää painottavan vain sitä osaa, johon me emme olleet osallisia muuten kuin saavana puolena. Jos se on huumoria, niin asia on ok. Kaikki vain eivät sitä ehkä niin ymmärrä?

Ehkä se historia, mitä minä olen eniten viimeaikoina lukenut ei pidäkkään paikkaansa?
Suomen suvun tiet, Eero Kuussaaren suurtyö vuodelta 1935, on täynnä tietoa ja karttoja koko Suomen ja sukukansojemme kehityksestä, vaelluksista ja valtataisteluista. Ei se ole kaunista luettavaa.

Kuussaari kertoo mm. kuinka 1600-luvulla yli 2/5 kotimaisista sotavoimista oli Suomen miehiä, ja yhtä suuriksi nousivat suomalaiset joukot myös Kaarle X:n sodissa - noilla Puolan ja Keski-Euroopan-retkillä, joista tuskin mitään saatiin Suomen hyväksi. Kaikki rikkaudet mitä Euroopan mantereelta virtasi menivät emämaahan.

Suomi taas tyhjennettiin vuonna suurelta osalta miehisestä väestä. Suomen talonpoikien lausunnosta v.1677 ilmenee, että maa oli sotaväenottojen ja ankarien kulkutautien kautta joutunut "niin autioksi, ettei sitä voi sanoin lausua." Väkipakolla tai vangittuina saatiin miehet kuljettaa usein joukkoihin. Mutta kunniakkaasti he kuitenkin täyttivät tehtävänsä sodan henkeen päästyään "hakkapeliittoina" kaukaisilla tappotantereilla ja piirtelivät miekallaan monta mainetekoa Ruotsin kunniakilpeen."

Kyllä Suomen naiset ja lapset saivat kauan odotella "huonekalujaan ja siistejä kotejaan" kun leivästä oli huoli tuolla Suomen surkeilla saloilla... Tämä tuli eittämättä mieleen kun kuunteli suomalaisen historijoitsijan näkemyksiä suomalaisen kansan köyhyydestä ja takapajuisuudesta Ruotsiin verraten. Niin, vaikka huumoriakin toki tuosta voi hyvin repiä:) Seppänen ainakin vaikutti tyytyväiseltä mieheltä. Kiva hänelle.

Ruotsista tuotiin myös ummikkoruotsalaisia virkamiehiä kaikkialle maahan huolimatta suomalaisen kansan vastalauseista. Menipä joku valtiomies niin pitkälle, että vaati suomen kielen hävittämistä koko valtakunnasta. Maasta joutui 2/3 läänitetyksi pääasiassa Ruotsin aatelistolle, jonka voudit keräsivät täältä suuria veroja. aateliston valta paisui niin, että muilla ei ollut mitään sanomista maan virkamiespaikkoja täytettäessä. Vasta sitten, kun kuningas v.1693 sai rajattoman vallan, menetti aatelisto mahtiasemansa.

Elämä ei siitä kuitenkaan Suomessa paljoakaan helpottunut. Se on sitten taas toinen asia, mutta odotetaan nyt sarjan loppujaksoja kiinnostuneena... Historia on kuitenkin vain historiaa, joka ei kuitenkaan oikeuta asioiden liikaan kaunisteluun.

Jouni Heikkilä

"Suomessa työläisille maksettiin pienempää palkkaa ja verotus oli ankarampaa kuin ruotsalaisten."

Saisiko tälle jotain lähteitä?

"Suurina nälkävuosina kuninkaan varastoissa toki oli viljaa ja kirkolla hopeaa mutta virkamiehet antoivat mieluummin suomalisten kuolla viljavaraston ulkopuolelle nälkään."

Poikkesiko tämä käytännöstä Ruotsin puolella? Tai muiden Euroopan hovien toimista?

"Venäjän perustajan "Rusin", Rukin, geenipooli on peräisin Keski-Suomesta uusien tutkimusten mukaan."

"Ruotsin kolonisaatioprojekti pysähtyi aivan viime hetkellä kun kuningas oli allekirjoittanut asetuksen, jolla Suomen kieli kiellettiin julkisena kielenä koko Ruotsin alueella"

Ja lähdeet näille myös.

Kaija Kelhu:
"Kuussaari kertoo mm. kuinka 1600-luvulla yli 2/5 kotimaisista sotavoimista oli Suomen miehiä, ja yhtä suuriksi nousivat suomalaiset joukot myös Kaarle X:n sodissa - noilla Puolan ja Keski-Euroopan-retkillä, joista tuskin mitään saatiin Suomen hyväksi. Kaikki rikkaudet mitä Euroopan mantereelta virtasi menivät emämaahan."

Onko suomalaisten sotilaiden suhde muka erityisen pahasti vinossa? Kuinka paljon enemmän asukkaita emä-Ruotsissa oli tuohon aikaan?

Toisekseen rikkaudet virtasivat emämaan aatelille jo hoville, niinkuin kaikkialla muuallakin tuohon aikaan. Tuskin ruotsalainen talonpoikaisto sodista sen enempää iloitsi kuin täkäläinenkään.

Ei toki tarvitse olla kummoinenkaan historiantuntija huomatakseen kuinka räikeää propagandaa nämäkin dokumenttisarjat ainankin osittain ovat.

Toisaalta en oikein jaksa uskoa että suomalaiset olisivat valloittajina sen kummoisempia olleet, joten ruotsalaisten tekoja tulisi arvioida aikakauden muihin valtakuntiin ja kansoihin nähden, eikä nykyajan standardein.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Perimätiedon mukaan hämäläisten vastarintaa ruotsalaisia vastaan johti kuningas Ragvald(Ravo). Hämäläiset nujerrettiin raskaan ratsuväen, varsijousien ja piirityskoneitten avulla.

Kuningas Ragvald puolustautui viimeiseksi Rapolan linnavuorella.
Birger-jaarli voitti Ragvaldin ja teloitti kuninkaan,poikansa ja pojanpoikansa Rapolan linnassa. Samalla meni Hämeen ylimistö samaan syssyyn.

Suomalaiset(varsinaissuomalaiset) kukistetiin tanskalaisten tai saksalaisten teutoniritareitten avulla.
Eurassa käytiin suuri taistelu, jonka teutonit voittivat.
Kansa osasi vielä 1800-luvulla näyttää taistelupaikan tarkalleen.

Pentti Järvi

Lähetäpä tämä blogikirjoitus Yle:lle, Hesariin, IS:lle jne.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Pääsisipä tutkimaan Vatikaanin salattuihin arkistoihin. Kuten Arhi kertoi, siellä on varmasti selontekoja sotaretkistä suomalaisia ja hämäläisiä vastaan, johtomiesten teloituksista ja kastamisista.

Birgerin mukana sotineet teutonit lähettivät varmasti kirjeitä Roomaan tiuhaan tahtiin.

Muistaakseni ´Aarre maalla´´ net sivustolla eräs mies kertoi löytäneensä aidon teutoniritareitten sormuksen jostain Auran seuduilta.
Museovirasto oli vahvistanut aitouden.

Jari Reinikka

Voitaisiin tutkimukset aloittaa ensin vaikkapa Tukholman ja Uppsalan arkistoista.

Arhi Kuittinen

Kirkon terrori oli käsittämättömän brutaalia ja järjestelmällistä kolonisaatiota.

Tämän takia Vatikaanin inkvisition kirjaston raportteja munkeilta ja myöhemmin papeilta Suomen kolonisaation etenemisestä ei julkaista.

Lait olivat epäinhimillisiä ja täsmällisiä paikalliskulttuurin tuhoamiseksi.

1978 asti Suomessa oli voimassa lait, jotka kielsivät kansanparannusperinteiden suorittamisen.

Ankarilla rangaistuksilla.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Ja myös riimusauvojen käyttö kiellettiin suomalaisilta. Näitä sauvoja käytettiin kylvö ja sadonkorjuun laskemiseen.
Museoissa on säilynyt joitain kappaleita.

Mauri Hyhkö

Vuosituhansien aikana ovat kulttuurit saaneet vaikutteita toisiltaan. Uskontokin on tullut meille Lähi-Idästä ja kieli ilmeisesti jostain Volganmutkasta. Unkarin- ja Suomen kielessä on samoja sanoja, jotka ovat tuhansien vuosien takaa. Moni ei tiedä, että Ruotsin- ja Venäjänkieli ovat sukua toisilleen ja niissä on samoja sanoja, Suomen kieli taas ei ole sukua näille vaan kuuluu ihan eri kieliryhmään. Sopikaamme, että Suomi on suomalainen ja muut ovat omanlaisiaan.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Paljon parempaa huumoria on se kun ruotsalaiset esittää suomalaisia:

http://www.youtube.com/watch?v=vPsCLHyRO-Y

Piku Koo

"Suomalaiset - luontorakkaita matkapuhelimen valmistajia vai alkoholisoituneita hirvöitä". Öh ?
Ja eikö olla laulukansaa myös?

Piku Koo

Tämä kosketti mainiossa kritiikissäsi erityisesti:

>>>>>>> Se, mitä Vatikaani ja ruotsalaiset aateliset tuhosivat suomalaisten kulttuurista rangaistuksilla, pakanalaeilla ja shamaanien teloituksilla, ei puhuta. >>>>>>>>>>>

Mitä tästä tulee mieleen:
suomalaiset olisivat ilman ruotsalaista menneisyyttä nykyistä pienempi kansa, Venäjä olisi imaissut meidän. Ruotsi ja Venäjä kävivät satojen vuosien ajan useita sotia suuresta Karjalasta.
Sijaintimme kahden imperiumin välissä on ollut todella kuumottava.

Toki Ruotsi elätti ja elävöitti - ja samalla tuhosi ikivanhaa suomalaisuutta. Kaikki meitä geneettisesti ja kultuurisesti lähimpänä olevat suomalais-ugrilaiset kansat ovat (nykyään) hyvin pieniä ja kuihtuvia kansoja Venäjän sisällä - Viroa lukuunottamatta. Mutta Virokin on puoliksi venäläinen ( ei toki virallisesti, mutta noin 28% puhuu "venäläisiä" eli itäslaavilaisia kieliä tai tunnustaa näitä kansallisuuksia).

Meillä on pitkä tie edessä jos aiomme löytää suomalaiset juuremme. Tällä hetkellä kun politiikassakaan ei ole juuri mitään sitä aidosti edustavaa. Kekkonen oli viimeinen tosisuomalainen poliitikko: syntyi savupirtissä, hiihti, saunoi ja osasi kiivetä puuhun. Mitä muuta olemme menettäneet viime 40 vuoden aikana ?

Lasse Askolin

Miksi puolue saa esiintyä valheellisella nimellä ruotsalainen, vaikka on suomalainen?

Arhi Kuittinen

Vielä historiasta kun puhutaan vaikutteista ja Ruotsista vain yhtenä vaikutteiden antajana ja vallan ottajana :

" Ei pidä sekoittaa käsitettä Suomi nykypäivänä ja suomenniemi satoja ja tuhansia vuosia sitten. Itä-Suomi ei ole ollut samanlaisessa a)kansojen b)historian c)alistuksen jatkumossa, kuin Länsi-Suomi:

Kalmarin unioni oli Pohjoismaiden valtioliitto vuosina 1397–1523 ja Tanska oli pomona. Vanha-Suomi on Viipurin kuvernementin alue, joka siirtyi myöh. Ruotsilta Venäjän valtaan vuosina 1721 (laajennettiin 1743). Yhdistettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1812. mikä puolestaan oli Venäjän keisarikunnan autonominen osa vuosina 1809–1917.

Siis Tanska ja Venäjä pitivät nykyistä Kymenlaaksoa sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalaa (ja menetettyjä Viipurin- ja Käkisalmen lääniä) hallinnassaan - 322 vuotta - .

Alueella oli hallintokielenä ensin tanska ja saksa.

Läänien pääkaupungeista, Viipurista ja Sortavalasta, oltiin suoraan Köpikseen virkayhteydessä. Myöhemmin hallintokieli oli myös venäjä ja Suurruhtinaskunnassa näiden rinnalle tuli ruotsi silloin, kun virkamies ei osannut edellisiä. Hallintokulttuuri tuli ruotsista, koska sen hoitivat kirkko ja sen luterilaiset papit. Sen ajan ulkostamista :-)

Ruotsin keskiajalla kehittynyt kuningaskunta liitti 1200-luvun keskivaiheilla Länsi-Suomen ja noin vuoteen 1300 mennessä osan Karjalaa osaksi itseään. Ruotsin alla Vanhan-Suomen alueet (ja virkakielenä myös ruotsi) oli siis joko
--- 295 tai 395 vuotta--- ( 1200/1300-1397 ja 1523-1721).

Joten väitteet, että (koko) Suomi on historiallisesti kuulunut 800 vuotta kiinteästi Ruotsiin on puppua.

Hstoriallisista syistä voisi myös vaatia toiseksi "kotimaiseksi" ainakin Itä-Suomeen tanskaa, venäjää ja saksaa, tai mksei saamea, jota on tiettävästi puhuttu Suomen alueella jo 5000 eKr (myös koko Ruotsin alueella). Ehkä otamme mukaan myös vatjan ja sen nykymurteen (itä)karjalan (livvi), jota on Vanhan-Suomen alueella on puhuttu ainakin 500 jKr lähtien.
Ainakin minun esi-isani Rusien hovissa pajareina heiluessaan Starja -Ladogassa ja Novgorodissa puhuivat vatjaa ja venättä, saksaa ja ranskaa. Ruotsi oli viholliskieli."

V. Hiiri

Arhi Kuittinen

Nämä YLEn dokumenttisarjat "Suomen oikeaoppisesta ja dogmaattisesta ruotsalaisuudesta" ovat oikeastaan dokumentteja suomenruotsalaisten identiteettikriisistä.

Säälittäviä ja surullisia mutta paatoksessaan ja vääristelyssään pelottavia poliittisia voimannäyttöjä "asennekasvatuksena".

Vastoin Yleisradion periaatteita ja säädöksiä.

On hyvä, että yleisradiossa olisi avoimesti ja selkesäti poliittisia ohjelmia, joissa katsojalle kerrotaan selkeästi että ohjelma on oikeistolainen tai vasemmistolainen mutta propaganda ei kuulu Yleisradion tuotantoon, jossa vääristellään historiaa ja valkopestään aateliston ja kirkon brutaalia toimintaa ja ahneutta vieraassa kulttuurissa.

Arhi Kuittinen

Suomenruotsalainen historiantulkinta esittää ruotsalaiset pelastajina ja sivistyksentuojina.

Mutta.

Identiteetin ja kulttuurin menettäminen tyhjiönä kuninkaan kirkon kulttuurisilppurissa on vieläkin suomalaisen ahdistuksen syvä juuri.

Vamma. Trauma. Kaipaus.

Ohut tietoisuus ja intuitio julmasta historiasta.

-

Arhi Kuittinen

Kevätpäiväntasaus on esi-isiemme pyhin päivä

kts muinaiskulttuurimme peruslinjauksia:

http://arhikuittinen.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kultt...

Mysteerejä riittää Pohjolassa.

Turkukaan ei todellakaan ole Suomen vanhin kaupunki; Käkisalmi on n. 8000 vuotta vanha kauppapaikkakaupunki ja linnoitus sekä luultavasti raudantakomisen keksimisen kehto - vanhin rautaveitsi on löydetty 100 km itään Käkisalmesta, joka on järvimalmin rikkain kehto maailmassa: Sampo.

Suomen puolelta on löydetty asbstikulhoja, joiden tarkoitus on voinut olla raudan massatuotannonvälineniä.

Astioiden ikää en muista mutta niiden avulla pitäisi kirjoittaa historiaa uusiksi kuten myös lödetyn tautamiilun avulla.

Opetettiinko tätä koulussa?

Suomalaisia arkeologeja ei jostain syystä kiinosta venäläisten arkeologien näkemykset suomalaisugrilaisten kulttuurin ikivanhasta juuresta.

Arhi Kuittinen

On aivan eri asia ihailla rationaalisesti nykyisen Ruotsin talouspolitiikkaa, sosiaalipolitiikka ja keskustelukulttuuria

- sillä ei ole kuitenkaan mitään yhteyttä Suomen kolonisaation romantisoinnille.

Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin vallan ajan palvonnassa on se, että ruotsalaiset eivät tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta - ja ideologisesti eivät ruotsalaiset haluakaan tietää varsinkin aktiivisen median aiheen ohittamisen takia - sillä he haluavat unohtaa Ruotsin verisen imperialismin, aatelisten epädemokraattisen despotismin ja yliuskonnollisen luokkayhteiskunnan ajan. Aktiivisesti.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Minunkin pitää vielä lisätä mielenkiintoinen kappale Eero Kuussaaren kirjasta, joka ehkä tullaan YLE:n seuraavassa ohjelmassakin kertomaan.

Vuonna 1640 perustettiin Suomeen ensimmäinen yliopisto, mutta useimmat opettajat ja oppilaat otettiin aluksi siihenkin Ruotsista. Suomen kieli alkoi vajota rahvaan kielen asemaan, sillä Suomen miehillä ei ollut mitään edistymismahdollisuuksia, elleivät he liittyneet ruotsalaisiin tai hankkiutuneet näiden suosioon sekä muuttaneet kieltänsä ja nimeään ruotsalaiseksi. Osa Suomen ylimystöstä myös siirrettiin korkeisiin virkoihin Ruotsiin, joten heidän keskuudessaan virinneet itsenäisyysajatukset haihtuivat kokonaan.

Yliopiston vähäisissä suomalaisissa piireissä versoi myös hiljakseen suomalaiskansallinen henki. Kotimaisen tutkimuksen harrastajista oli ensimmäisiä professori Taneli Juslenius. Hän julkaisi vomakashenkisen "Aboa vetus et novan" (1700) ja hänen itsetietoinen taistelunsa suomalaisuuden puolesta ilmenee hänen teoksestaan "Suomalaisten puolustus".

Näistä varmasti tullaan vielä enemmänkin kirjoittamaan ja puhumaan sitten kun Suomessakin media ja yleensä tavallinenkin kansa kokee, ettei näistä asioista tarvitse väkisin vaieta? Nyt näistä ääneen puhuminen on tehty vähemmistön sortamista ja pakkoruotsia säälimättömästi vastustavia roistoja, jotka ovat viemässä ruotsin kieltä tasa-arvoiseksi muiden vieraiden kielten joukkoon.

Katainenkin valitteli eduskunnassa eilen, ettei Suomi halua uudistua ja nykyaikaistua - saako tässä kohtaa vähän vinosti hymyillä? Kielipolitiikan uudistusta hän ei tietenkään tarkoita, vaikka se Ahvenanmaallakin katsottiin järkeväksi uudistukseksi. Ahvenanmaalainenkaan ei voi tietää ennakkoon, että rakastuuko hän suomalaiseen, tai pääsee ehkä näyttelemään Ruotsalaiseen teatteriin?? Tärkeä syy joka puolustaa toki koko Suomen pakkoruotsittamista (HS:10.2) Näitä meriselityksiä meillä media jaksaa nykyään usein kirjoitella... tuntuu jopa vain kiihtyvän, mitä enemmän nettikansa asiasta kirjoittaa.

Jari Reinikka

"Vuonna 1640 perustettiin Suomeen ensimmäinen yliopisto, mutta useimmat opettajat ja oppilaat otettiin aluksi siihenkin Ruotsista."

Mihin perustat tämän väitteen? Olisko jotain linkkiä? Omasta suvustani löytyy jo 1650-luvulla Turussa opiskellut ja ihan Suomessa syntynyt kaveri. Ja luulen, että hän ei ollut ainoa Suomessa syntynyt opiskelija.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

"Mihin perustat tämän väitteen? Olisko jotain linkkiä?"

En minä väitä mitään ja toisekseen siinähän oli sana useimmat....

Kaikki tiedot on kopsattu samasta kirjasta, josta jo ensimmäisessä kommentissani mainitsin.

"Suomen suvun tiet" Eero Kuussaari
F.Tilgmannin Oy Helsinki 1935

Kirjaa voi olla vaikea saada, koska se oli varsinkin bibliofiilien suosiossa, jota itsekin aikoinaan metsästin kauan ja hartaasti.
Kirjassa on runsaasti karttoja ja karttapiirroksia, joiden avulla on saatu syntymään yhtenäinen kuva Suomen suvun vaiheista. Tieteelliset seurojen julkaisut, hakuteokset ja suunnattoman laaja erikoiskirjallisuus yhdistettynä suomalaisten muinaistutkijan ja kansantieteilijöiden keräämiin tietoihin tekee kirjasta varsinaisen tietopankin.

Jari Reinikka

Kato prkl niinhän siinä lukikin, en rekisteröinyt. Olisi mielenkiintoista tietää mikä tuon useimmat osuus sitten on ollut. Pitää yrittää löytää tuo kirja jostain. Tuolta voisi ehkä löytyä

http://www.antikvariaattijohannes.com/index.php?si...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Taitaa nykyään olla helpompaa saada suosittuja kirjoja divareista kuin mitä oli aikoinaan 1990-luvulla, jolloin hinnatkin olivat ihan toista luokkaa kuin tänään. Eipä taida juuri kukaan enää suuremmasti vanhoja kirjoja keräillä?

Käyttäjän hberglund kuva
Hans Berglund

Ja sitten taas tänään kaikki katsomaan ja kuuntelemaan Suomensukuisten historiantuntia. Teema 21.00, Suomensukuiset 30 päivässä.

Arhi Kuittinen

"Suomi on ruotsalainen" aloitusjaksossa alku on puhtaan propagandafilmin alku:

luodaan heti mentaalinen asetelma, jossa halveksunnan kohde on "itä" ja kaiken hyvän lähde on "länsi".

Ohjelmassa esitetään välittömästi uskomaton väite ja alustava sanaton premissi siitä, että Suomi ei voi olla itsenainen.

Nain alitajuisesti perustellaan ja esitetään väistämättömäksi historiaksi Ruotsin kolonisaatoväkivalta, itsestäänselväksi paikalliskulttuurin nujertaminen ja vuosisadat Ruotsin aatelisten verotettavana - jalostusprosessissa saamme olla kiitollisia hyväksikäytössä.

Identiteetti täytyy vain ehdottomasti jäsentää vain valloittajan ehdoilla ilman moraalisia asetelmia - kuten kirkko asian selvästi jäsensi: jumalan tahdosta Suomen kansa on asetettu Kuninkaan palvelijaksi.

Itä esitetään rumana ja länsi kauniina.
Ruma kolonisaatiohistoria pyyhitään isolla kädellä heti pois pöydältä.

Törkeintä ja katsojaa lamaannuttavinta on esitellä Suomi vain valloittajien objektina. Ohjelmasarja jatkaa kolonisaation loogista aivopesua, jossa kulttuurihegemoniaa ei saa kyseenalaistaa tai olet pakana tai "idän sivistymätön ihminen".

Ja heti seuraavaksi juontaja onkin puhumassa kuinka Ruotsin kuningas onkin yhä suomalaisten oma kuningas, kuinka suomalaisten sydämet haluavat vieläkin ihailla aatelisten Luksus-elämää ja ylimielisyyttä.

Arhi Kuittinen

Laivakankaan kaivoksella tuhottiin kivikautinen merkitty asuinpaikka tarkoituksella.

Tonnin vain maksoi yrittäjälle tuhota menneisyys,

rikoshyötyä bisneksestä ei tuomittu valtiolle.

Voittomarginaalia! Näin tuomarit yrittäjän ja kristillisen kulttuuriajan asialla - pakana-aikaa saa tuhota kunhan kuuluu kirkkoon ja tekee bisnestä.

"Soranotto tuhosi muinaismuiston - urakoitsijalle sakkoja"

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/soranot...

Piku Koo

>>>>>>>> Laivakankaan kaivoksella tuhottiin kivikautinen merkitty asuinpaikka tarkoituksella.>>>>>>>>>>>>>

Entäpä sitten Merenkurkun rannalle Pyhäjoelle suunnitteilla oleva Fennovoiman ydinvoimala ? Voimala tulee "pyhän" Hanhikiven viereen, joka on paitsi upeaa lintu / luontoaluetta, myös monissa vanhoissa lähteissä mainittu Pähkinäsaaren rauhan rajamerkki.

Hanhikivi on jättiläisen heittämä valtava kivi (eli jääkauden sysäämä).

Tulevaisuudessa kun puhutaan Hanhikivestä, ei puhuta Suomen muinaishistoriasta vaan ydinvoimalasta, koska voimala ottaa itselleen tuon vanhan nimen. Mielestäni kyseessä on suoranainen pyhäinhäväistys, ja olen ilmaissutkin kantani suoraan Fennovoiman tj:lle .

Arhi Kuittinen

- Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia ja käydä kirkossa, on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto.

"Alla on lainaus ruotsalaisen käräjäoikeuden pöytäkirjasta 1600 luvulta. Ruotsalaiset näkivät siis eron suomalaisten ja ruotsalaisten välillä. Savolaiset eivät olleet heistä "ruotsalaisia".

" - Jokainen suomalainen, joka ei tahdo oppia ruotsia,

käydä kirkossa, käräjillä ja kokouksissa ja kaikin tavoin olla esivallalle kuuliainen

ja tottelevainen pappisviranomaisille sekä hurskas ja lempeä ruotsalaisille, samaten kuin maan ja valtakunnan muut asukkaat,

sen koti on poltettava, talonkirja tehtävä mitättömäksi ja on hän jokaisen ruotsalaisen edessä henkipatto."

http://www.arkisto.org/forskning-utbildning/artikl...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11214086/#commen...

Arhi Kuittinen

"Suomi on ruotsalainen" osa 1 löytyy nyt Youtubesta videona.

Kyllä, suomenruotsalaisten on määritettävä suomalaisuus - muuten ei suomenruotsalaisilla ole omaa identiteetiä.

Kuin määritellessä suomalaisuutta suomenruotsalaisuuden kautta.

http://www.youtube.com/watch?v=IO1_zO6H07g

On aivan eri asia ihailla rationaalisesti nykyisen Ruotsin talouspolitiikkaa, sosiaalipolitiikka ja keskustelukulttuuria - sillä ei ole kuitenkaan mitään yhteyttä Suomen kolonisaation romantisoinnille.

Ironisinta tässä suomenruotsalaisten Ruotsin vallan ajan sekä suomenruotsalaisuuden merkityksellisyyden palvonnassa on se, että ruotsalaiset eivät tiedä suomenruotsalaisten olemassaolosta - ja ideologisesti eivät ruotsalaiset haluakaan tietää varsinkin aktiivisen median aiheen ohittamisen takia

- sillä ruotsalaisetn itse haluavat

unohtaa Ruotsin verisen imperialismin, aatelisten epädemokraattisen despotismin ja yliuskonnollisen luokkayhteiskunnan ajan.

* Analyysi ohjelman alusta:

"Suomi on ruotsalainen" aloitusjaksossa alku on puhtaan propagandafilmin alku:

luodaan heti mentaalinen asetelma, jossa halveksunnan kohde on "itä" ja kaiken hyvän lähde on "länsi".

Ohjelmassa esitetään välittömästi uskomaton väite ja alustava sanaton premissi siitä, että Suomi ei voi olla itsenainen.

Näin alitajuisesti perustellaan ja esitetään väistämättömäksi historiaksi Ruotsin kolonisaatoväkivalta, itsestäänselväksi paikalliskulttuurin nujertaminen ja vuosisadat Ruotsin aatelisten verotettavana - jalostusprosessissa saamme olla kiitollisia hyväksikäytössä.

Identiteetti täytyy vain ehdottomasti jäsentää vain valloittajan ehdoilla ilman moraalisia asetelmia - kuten kirkko asian selvästi jäsensi: jumalan tahdosta Suomen kansa on asetettu Kuninkaan palvelijaksi.

Itä esitetään rumana ja länsi kauniina.
Ruma kolonisaatiohistoria pyyhitään isolla kädellä heti pois pöydältä.

Törkeintä ja katsojaa lamaannuttavinta on esitellä Suomi vain valloittajien objektina. Premissi: Suomalaisilla ei ole ikinä ollut omaa identiteettiä - ruotsalaiset "lahjoittivat" identiteetin. Ohjelmasarja jatkaa kolonisaation loogista aivopesua, jossa kulttuurihegemoniaa ei saa kyseenalaistaa tai olet pakana tai "idän sivistymätön ihminen".

Ja heti seuraavaksi juontaja onkin puhumassa kuinka Ruotsin kuningas onkin yhä suomalaisten oma kuningas, kuinka suomalaisten sydämet haluavat vieläkin ihailla aatelisten luksus-elämää ja ylimielisyyttä.

Arhi Kuittinen

Ruotsinkielisille oma kortteli Helsingin Jätkäsaareen.

Helsinki on varannut yhden korttelin Jätkäsaaren uudelta asuinalueelta ruotsinkielisille helsinkiläisille. Ruotsinkielisten keitaalle tulee asuntoja ja monenlaisia palveluja.

http://yle.fi/uutiset/ruotsinkielisille_oma_kortte...

Arhi Kuittinen

Käsittämättömintä "Suomi on ruotsalainen" -sarjassa on se käsitys, että Ruotsi olisi ollut johdonmukainen ja esimerkillinen kulttuurikehityksessään ja sivistyksessään demokratiaksi ja hyvinvointivaltioksi.

Ruotsihan oli vielä 1970-luvulla äärimmäisen avoimen rasistinen maa siirtotyöläisiä kohtaan, kuten suomalaisiakin kohtaan.

Ruotsalaiset tiesivät avoimesti että b-luokan kansalaiset oli hankittu -b-luokan paskatöihin.

Suomalaisille lapsille järjestettiin koulu usein vain haisevissa kellareissa eikä heitä päästetty oikean koulun luokkiin tai edes aitoruotsalaisten urheilukentälle monilla paikkakunnilla.

Yhä vieläkin ruotsalaiset valehtelevat itselleen historiakeskusteluissa ja kouluopetuksessa kiinteästä yhteistyöstään natsi-Saksan kanssa.

Mistään julkisesta historiankirjasta ei löydy, paljonko Ruotsi rikastui sodasta ja natsien teknologisen kehityksen tukemisesta.

Ja kuinka paljon tuhoamisleireiltä ihmisten suusta kiskottua kultaa ja varallisuutta Ruotsissa vielä on puolalaisten, mustalaisten , humanistien, venäläisten ja juutalaisten tuhoamisesta - ja kuinka ruotsalaiset tiesivät tämän Saksan maksukyvykkyyden taustat. Myös Puolan valtion ryöstetystä kultavarannosta suurin osa vietiin Ruotsiin.

Ja Ruotsi tiesi tämän.

Suomenruotsalaiset eivät ole koskaan vaatineet suomalaisille äidinkielen mukaista opetusta Ruotsissa - mutta täällä siitä ollaan itsekkään hysteerisesti vaatimassa koko Suomea opettelemaan suomenruotsia.

--

Katsokaa ihmeessä elokuva Ruotsin henkisestä tilasta - DVD:ltä tai muuten netistä:

http://www.leffatykki.com/elokuva/toisen-kerroksen...

Käyttäjän JuhaHyrsky kuva
Juha Hyrsky

Ai että elukka älähtää kun kalikka kalahtaa. Ilo lukea tätä vastapropagandaa, missä oma historiatulkinta vie ja vastustaja vikisee (tai tässä tapauksessa hymisee tyytyväisenä, kun reaktio on saatu aikaan). Viha tirisee joka välistä ja tuohikirjeiden lumo leijuu utuisena viileän suomaiseman yllä.

Arhi Kuittinen

Järnefelt nousee ”ihmeelliselle vuorelle”. Tuo vuori ei ole enää se jolta Aleksis Kiven runon lapsi katsoo kaukametsää, vaan sellainen josta katsoen alhaalla laaksossa vallitseva yhteiskunnallinen järjestys avautuu hänelle toisin silmin kuin aikaisemmin:

”Kysymme tällä laaksossa alituiseen: mistä tulee, että toinen on köyhä, toinen rikas, että toisella on tarjolla kaikki kehittymisen mahdollisuudet, toiselta puuttuu siihen välttämättömimmät edellytykset? Onko se maailman horjumaton järjestys vai onko se ihmisten autettavissa?” (1907)

Tämän yhteiskunnallisen eriarvoisuuden alkuperä ja todellisuus paljastuu Järnefeltille:

”Mitä maksaa kartanon isäntä näille ihmisille, jotka kaiken hänen työnsä suorittavat? Ei yhtään mitään. He suorittavat nämä työt kartanon isännälle oikeudesta viljellä hänen korpimaitansa.”

http://www.totuusradio.fi/epaajanmukaiset-totuudet...

Arhi Kuittinen

Päiväkoti rinnasti suomen kielen käytön kiroiluun. Asiasta uutisoi Pohjalainen.

Kahden lapsen isä taistelee suomen kielen käyttökieltoa vastaan Vaasassa. Perheen lasten ruotsinkielinen päiväkoti on kieltänyt lapsia puhumasta suomea päiväkodissaan.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904069367930_uu...

Arhi Kuittinen

Geenikartoitukset Venäjän perustaneen suomalaisen kuninkaan jälkeläisistä tutkijamaailman ällistykseksi.

http://timokohvakka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/13134...

Jaakko Häkkinen

Rurikin isälinja näyttää kuitenkin vievän Ruotsiin, vaikka se N1c1-haploryhmään kuuluukin:
http://www.elisanet.fi/alkupera/Rurikid.pdf

Arhi Kuittinen

Tässä geenikartoituksessa suomalaisista nyt on ekstramausteena sopassa se seikka, että suomalaisia muutti paljon, todella paljon, Ruotsin emoalueelle mm. nälänhätien ja työn perässä, jota ei ole ruotsalaisten toimesta eritelty geenikartoituksissa kovinkaan huolellisesti. Ja tietysti suomalaisille jävlille maksettiin pienempää palkkaa kuin natiiviruotsalaisille.

Tästä rasismista eivät historiankirjoittajat ikinä puhu vapaaehtoisesti, eivät ikinä.

Arhi Kuittinen

Rurikin valta-alueen historiaa pikkutarkasti netissä:

SUOMALAIS-UGRILAISEN MAAILMAN PÄÄKAUPUNGIT

Kuvittamaton nettiversio
Copyright (c): Osmo Pöysti

linkki ::

http://opsti.japo.fi/capitals.htm

- kuinka pätevä tämä kirja on, osaatteko sanoa?

Arhi Kuittinen

Kruunu ottaa vallan - ja maat.

Kustaa Vaasan uuden keskitetyn hallinnon ajatuksena oli myös maaomistuksen uudelleenjärjestely, myös Suomen puolella. Valtio otti itselleen oikeudet erämaihin ja niitten jakoon, sekä metsästys- ja kalastusoikeuksiin germaaniseen lakiin vedoten, jossa kaikki kuuluu kruunulle. Tämä on päivänpolttava kysymys, kun saamelaiset ja kainulaiset nyt vaativat maitaan takaisin YK:n ja EU:n päätöksiin nojautuen.

http://finnpro2000.tripod.com/kainuunmaa.htm#Kruunu ottaa vallan - ja maat

Arhi Kuittinen

Laaja teoria suomalais-ugrilaisen kulttuurin alkuperäisestä laajuudesta Euroopassa.

ORIGINS AND NATURE OF THE FINNO-UGRIC LANGUAGES:
THE MOST MODERN VIEW BASED ON ALL THE NEW HARD DATA

Origins in the Aboriginal Languages of the Boat Peoples of Prehistoric Europe

This article is created because, outside of realms of Finnic studies, a very very old entrenched theory of Finno-Ugric origins seems to persist in encyclopedias and texts in the major languages.

http://www.paabo.ca/uirala/FinnoUgricbkgd.html

Nyt sitten ruotsalaisille ehdottamaan, että ottavat Suomen toiseksi viralliseksi kieleksi alkuperäisen kulttuurin takia, RKP mukaan ehdottelemaan, vai?

Arhi Kuittinen

Mystinen hopealevy löytyi Rautjärveltä - historia uusiksi?

Arkeologian harrastajan löytämää hopealevyä yritetään nyt tunnistaa. Vastaavaan ei Suomessa ole aiemmin törmätty.

http://yle.fi/uutiset/mystinen_hopealevy_loytyi_ra...

Piku Koo
Arhi Kuittinen

On mielenkiintoista, että Suomessa toimittajat välttelevät puhumasta ruotsalaisten valtavasta omaisuudesta ja vanhasta rahasta - ja Ruotsissakin vältellään sitä, kuinka se syntyi suomalaisia hyväksikäyttämällä

kts ruotslalaiset miljardöörit:

http://www.alternet.org/economy/global-power-elite...

Arhi Kuittinen

Kannattaa ymmärtää, että ruotsalaisten itsetunto ja hehku perustuu pitkälle itsetunnon harhaan siitä, että he ovat :
a) omavaraisia ja
b) eettisiä rikastumisessaan.
Kumpikaan ei ole millään tasolla totta.
Valhetta käytetään systemaattisesti ruotsalaisten epädemokraattisen ohjailuun ja vanhan äärioikeistolaisen eliitin kabinettivaltaan - mm. äärimmäisen epäeettisellä ja laajalla asekaupalla.

Mielikuvavalta on todellisinta valtaa.

Siksi Stalin olisi ollut kateellinen Kekkoselle kuinka täydellisen puolijumala-kuvan Kekkosen oikeistolainen taustaklaani (mm. HS ja Erkot) onnistui rakentamaan Kekkosesta suomalaisille mitä röyhkeimmin sensuroidulla "maan isä" -propagandalla.

Vieläkään -eikä koskaan- uskalleta Kekkosen päiväkirjoja julkaista

- kuinka tuleva maan isä teurasti kirveellä suomalaisia

suomenruotsalaisten upseerien käskystä.

Eliitin valta ja maine perustuu valheisiin.

Arhi Kuittinen

Suomalaisten alkuperä

Äitilinjat ovat Euroopan mittakaavassa jakautuneet paljon tasaisemmin kuin isälinjat, ja ne näyttävät usein edustavan ajallisesti vanhempaa väestöpohjaa. Suomessakaan äitilinjoissa ei ole havaittavissa jyrkkää itä–länsi-jakoa kuten isälinjoissa. Isälinjat taas ovat ajoitukseltaan selvästi nuorempia, ja usein ne voidaan helpommin yhdistää kielten leviämiseen: N1c1a:n kohdallakin länsisuomalaisen haaran tulo Baltiasta Länsi-Suomeen muistuttaa muinaislänsisuomalaisen kielen leviämistä samalta suunnalta, aivan kuten volgalaisten (tai laatokkalaisten) haarojen tulo kaakosta Itä-Suomeen muistuttaa muinaiskarjalaisen kielen leviämistä samalta suunnalta. Toisaalta haarat kokonaisuutena lienevät liian vanhoja yhdistettäviksi kyseisiin kielimuotoihin, mutta ainakin jotkin alahaarat voisivat ehkä liittyä näihin kieliin. On kuitenkin muistettava, että idän ja lännen välinen kulttuuriraja on Suomessa hyvin vanha, joten N1c1a-haploryhmän haarojen välinen raja saattaa periytyä jo kivikaudelta, vaikka nykyiset murrealueet ovatkin nuorempaa perua.

- Jaakko Häkkinen

http://jaska.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/13...

Arhi Kuittinen

One genetic study found that Basques, Finns and some Native American tribes share in the rare mtDNA haplogroup X.

http://marie-mckeown.hubpages.com/hub/Irish-Blood-...

Arhi Kuittinen

Suomi - Skandinavian ulkopuolella joka tasolla?

- Ruotsi ottaa vastaan nyt valtavan määrän pakolaisia Syyriasta.

Tilastojen valossa Suomi on painokkaasti siirtolaisfoobisin pohjoismaa - valtion toimesta, ei yksilöiden asenteista johtuen.

Muuten Suomi on korkealla tasa-arvomittareissa (ei-feministisissä tieteellisissä vertailuissa).

Sosiologisesti Suomi eroaa tunteiden ilmaisussa muusta Skandinaviasta - joskin Ruotsin vuosisataisen kolonisaation luoman kontrollikulttuurin ja kontrolliuskonnollisuuden takia.

Kun puhutaan rasismista niin on todella outoa että ei tunnusteta valtion rasismia, joka on 900 vuotta näkynyt selkeimmin uskontorasismina valtionkirkon ja valtion moralistisen kontrollin puolesta ja sekin selvästi muuta rasismia synnyttämässä - toiseuden virallisilla viholliskuvilla.

Myös Suomen ev-lut valtionkirkon teologia-oppi ja ihmiskuva on ollut äärimmäisen hierarkista ja korostanut alistumista virkamiesten ja poliitikkojen toimille paralleelina Jumalan tahdon alistumiselle. Hierarkisuuteen kuuluu kiinteästi myös eliitin korostaminen.

Kekkonenhan otti yllättäen kirkon lähelle valtiota vasemmiston aikaansaaman kulttuurin vapautumisen vastapainoksi ja sai kirkosta myös kekkoslaisen "yhtenäiskulttuurin", kontrollin ja populistisen kekkoskultin korostajan. Yhtenäiskulttuuri on mm. perussuomalaisilla vaatimuksena aidon suomalaisuuden palauttamiselle ja yhtenäiskulttuuri on aina ollut myös viranomaisrasismin peruste. Perussuomalaiset ovat vain kaikuja vanhasta valtiorasismista - josta valtionkirkko ei ole sanoutunut irti.

* Suomihan ei kuulu virallisesti Skandinaviaan - Ruotsi on torjunut Suomen liittämisen Skandinaaviseen alueeseen joten "emme ole ruotsalaisia" millään todistettavall poliittisella tasolla.

http://www.policymic.com/articles/63489/in-surpris...

http://gulfnews.com/news/region/syria/sweden-annou...

http://www.thelocal.se/50226/20130913/

Arhi Kuittinen

Ruotsalaiskirjailija suomalaisille: "Miksi vihaatte meitä?"

"Hauskin" yksityiskohta ruotsalaisessa kolonialismissa oli se, että kun muualla Vatikaanin Eurooppaa homot poltettiin niin Suomi oli ainoa alue, jossa homoja ja pedofiilejä ei poltettu lainkaan. Papit saivat homostella ja raiskata lapsia täällä aivan vapaasti. Pienet traumajäämä siitä on jäänyt suomalaiseen psykopatiaan ja depressioon. Vatikaanin pedofiilien paratiisi.

Guillou on lukenut Ruotsin historiaa mutta ei sitä, mitä ruotsalaiset aateliset ja kirkko on Suomessa tehnyt. Ruotsin kuninkaat opettivat suomalaiset pojat raiskaamaan ja tappamaan Saksassa Ruotsin rikastuttamiseksi, sieltä se talvisodan ja jatkosodan psykopatian ja typerän uhrautumisen henki tulee.

Suomalaiset kerjäävät huomiota uhrautumisella nyt alistumalla Saksan pankkien tukemiselle verovaroillamme

- tämä on orjan mentaliteetti ja "sielu".

http://www.iltalehti.fi/viihde/2013091817500048_vi...

Arhi Kuittinen

Jätinkirkot

5.11.2013 klo 18.00

Yleisöluennot – Tähtitieteilijä Marianna Ridderstad luennoi.

Lue lisää osoitteesta http://www.ursa.fi/esitelmat
Tieteiden talo
sali 104
*
Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki

Arhi Kuittinen

Ruotsalaisuuden päivä!

Äärimmäisen harvinaista - kuin enkeli Gabriel olisi potkimassa ihmisiä Stockan enkelimallinukkien edessä.

Ruotsi syyttämässä muita maita. Harvinaista herkkua. Ruotsalaisuuden päivä!

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/ruotsi_pisa_t...

Arhi Kuittinen

Jos suomalaiset heimot olisivat olleet heikkoja idän raiskaamia pikku heimoja,

miksi suurimpaan ristiretkeen ruotsalaiset aatelissuvut joutuivat palkkaamaan velalla/verotusoikeudella sen maailmanajan kalleimmat teutonipalkkasotilaat rynnäkköhevosineen teurastamaan suomalaisia?

n. 1100-1155.

Museovirasto on kieltäytynyt tutkimasta ensimmäistä laajaa taistelukenttää vaikka sieltä on löytynyt taistelun jälkiä, sormuksia, nuolia, teriä, panssarin, solkien osasia.

* "Ruotsalaisen kruununtavoittelijan ja Vatikaanin kanssa vehkeilijän Eerikin johtama käännytys- ja valloitusretki suuntautui Kalannin seudulle."

* "Vielä 1405 Tanskan kuningatar Margareta lahjoitti 1000 nobelia luostareille, jotka tukivat "pyhiinvaelluksia" (eli ristiretkiä, puhdistuksia) mm. Hattulan Pyhän Ristinkirkolle.

* " Lundin arkkipiispa Andreas kävi tanskalaisdokumenttien mukaan 1202 veljensä Ebben ja Larsin kanssa retkellä Etelä-Suomessa saaristossa väkeä kastamassa."

Kastamassa = kieltäytyjät tapettiin kidutuksen jälkeen.

* 1209 paavi Innocentius III kehui Lundin Andreas-arkkipiispaa lähetystyön menestyksestä Suomessa (1191 ja 1202 retket?) Paavin delegaatiksi alueena Pohjoismaat, nimettiin (äpärä)piispa Suomeen Lundissa."

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Miltähän seudulta tuo taistelukenttä on löydetty Arhi?
Otaksutaan Birgerin tehneen maihinnousun Rikalaan eli Hämäläisten satamaan ja siellä olisi taisteltu verisesti?

Muistelen parisenkymmentä vuotta sitten lukeneeni, että Läntisestä Suomesta olisi löydetty jopa satoja luurankoja sisältänyt joukkohauta. Löytö olisi hiili-ajoituksen perusteella keskiajalta.

Harmi etten muista tarkemmin. Taisi olla ennen netin yleistymistä.
Joka tapauksessa ainakin Rikalasta on löydetty hautoja, joihin haudatut ovat esineistöstä päätellen teutoniritareita. kts.Jukka Nieminen Tavastia,Muinais-Hämeen kunigaskunta.

Arhi Kuittinen

Kuinka suomen kielen raiskaajaa ja väärentäjää voidaan juhlia?

Agricolan päivä ei todellakaan ole mikään suomalaisen kulttuurin päivä.

Pitäisi tämä jo tietää faktana.

Agrcola pakotti ruotsalaista kielioppia Suomeen eikä osannut suomea.

Röyhkeä, lespaava imperialisti, kuninkaan verbaali-inkvisiittori. Kirkon mielenhallintaviraston spesialisti, yksi kolonisaation toimeenpanija.

Verbi ja predikaatti anglosaksisessa funktiossa ei ollut merkitsevä suomen kielessä, adjektiivit ja passiivimuodon eri tavat, kuvaileva ja emotionaalinen kieli on alunperin aitoa suomea.

Löytäkää aito suomi, maistelkaa, leikitelkää, kuvailkaa, visuaalista ja motionalista, vihjailevaa filosofista kieltä.

Suomi on Euroopan vanhin ja rikkain,

monisävyisin kieli.

::

Arhi Kuittinen

Tosi pitkä mies, mitähän sanoo geenikartoitus.

Tuhatvuotiaan miekkamiehen ruumis löytyi pellosta
yle.fi

900-1000-luvun ranskalaisissa hoviteksteissä ylpeillään suomalaisilla sukujuurilla.

Näköjään kristityn miekka, ehkä taistelussa voitettu tanskalaisilta tai paavin teutoni-palkkasotilailta, irlantilaisilta sotilasmunkeilta tai saksilaisilta verottajilta , tai "kristityiltä" Odin-Kristus-viikingeiltä tai parhaimmat miekantekijät olivat kristittyjä mutta myivät pakanoille - tai niitä muutamia rikkaita kauppiaita, jotka kääntyivät rahanhimossa kristityiksi vaikka eivät tajunneet mitään Kiesuksen kidutusrististä.

http://www.youtube.com/watch?v=EuAjVi7CP2I

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Englannin valloittaja Normandian hertua Vilhelm kerskui ylpeänä polveutuvansa Suomen kuninkaista.

Vesa Heinola

Hmm....mielenkiintoista...löytyykö lähdettä?

Toimituksen poiminnat