Kulttuurikritiikkiä - Arhi Kuittinen Kulttuurikritiikkiä - suomettumisen pitkä varjo pelokkaiden maassa

Kekri, Hall'ow'een ja elämän kehä

  • Kekri, Hall'ow'een ja elämän kehä
  • Kekri, Hall'ow'een ja elämän kehä
 

 

  •    Kekri

- sana, maailmankuva ja kulttuuri

Kesän loppua symboloi kekri-kehä, jonka keskipisteenä on kesä - talvi on rituaalisesti kehän ulkopuolella.

Kesä on pyhä mahdollisuus, talvi paljastava koetus. 

  
 
Kekri-Rituaalissa

astutaan kehän ulkopuolelle - pois kesän siunauksesta -  ja eläimiä teurastetaan kylmäsäilöön.

Talvi ja shamanistinen maailmankuva on kehää, kiertokulkua mutta talvi on symbolisesti luonnon elämän ulkopuolella.

 

Kehä poltetaan, henget (arvioivat esi-isät) liikkuvat kylällä, naamioituneet kekriolennot kerjäävät rahaa, uhkailevat, houkuttelevat ja juoruilevat ihmisten pahoja tekoja julkisesti.
 
Tietynlainen tilinteonhetki,

kesä ja mahdollisuudet ovat ohi, odotus ja depressiivisen hämärän itsearviointi alkaa.  

Keväällä palataan kehään, luodaan kehä tai spiraali nuorten naisten ympärille.  Elämän kehään.


 Talvi on staasis, odottelua, selviämistä.

Esi-isämme keräsivät kunnon ruokavarastot, olutvarstot ja kuivalihat talveksi joten talvi oli juhlaa - ennen ruotsalaisten rankkaa verotusta ja metsästyskieltoja.
 

 Ihmisen kehokin on kirjaimellisesti pohjoisessa staasiksessa:

suomalaisten hormonitason laskussa talvella on maailman suurin vaihtelu eri rotujen välilä.

  • "Juhannus" eli keskikesänjuhlassa vainajia jopa kutsuttiin ja houkuteltiin eri mielellä juhliin mukaan metsäniityillä metsänrajassa polttamalla hamppu-, koivu-  ja yrttinuotioita savuavan puolikosteina, joka tietysti antoi pienen blossiksen kaikille osanottajille.

    Kekrinä henget tulivat ilman pyyntöä ja uhkaavammin. 
     
    Suomalainen hamppu oli maailman sitkeintä kuituhamppua (purjeita tehtiin jopa Rooman tilauksesta)  ja myös lievästi päihdyttävä pyhä kukinto mutta kirkonmiehet ja nimismiehet tuhosivat suomalaisen hampun sukupuuttoon 1978

    - Löytyisikö jostakin kuivina vanhan Raamatun välistä suomalaisia hampunsiemeniä - ilmoittakaa löydöistä yliopiston kasvitieteelliseen!!
     
    Hamppu on huikea hyötykasvi ja esi-isiemme vaurauden pohja, joka tullaan vapauttamaan kirkon kirouksesta. 

 

Kirkko pakotti ihmiset siirtämään kekrin rituaalit Vatikaanin roomalaisen kristillistetyn "joulujuhlan" tienoille.

Joulupukki on oikeastaan vain kekrin esi-isien tarkasteleva henkiolento "onkos täällä kilttejä lapsia".  

  • Kekri night.  The animals were given the very best food and the master of house personally fed his horses. People woke up early on kekri morning to heat the houses. Being awake early predicted vibrant spirits for the coming year. The unfortunate who woke up last was mocked and called 'köyri’.

 

Shamanismi näkyy suomalaisissa nyt yhä

kun uskontotieteellisesti katsoo  

  • Eurooppalaisista suomalaiset käyvät eniten haudoilla ja juttelevat esi-isille eikä kukaan ohikulkija ihmettele.
     
  • Eurooppalaisista suomalaiset uskovat eniten että on olemassa henkilöitä (shamaaneja), jotka näkevät tulevaisuuteen ;
     
      Prosenttiluku on tuoreessa gallupissa muistaakseni jopa 60% - mikä on huikea ja rikkoo kaikki Euroopan yleiset uskontotieteelliset profiloinnit suomalaisten eurooppalaisesta "kristillisyydestä".

 

 

    -- kts: --

 

"Kekrin nimi (myös muodossa köyri, köyry, keyri ja keuri) juontaa pyörää ja kiertoa tarkoittavasta kantasuomalaisugrilaisesta sanasta *kekraj."

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=663937180306185&set=a.3794037120...

 

    ja



 " *kek- " 

on varsin mahdollisesti samaa kantaa kuin suomen "kesä",
ja se on tarkoittanut syksyä, loppukesää, sadonkorjuuaikaa".

Alkuperäinen suomalaisugrilainen kesä-sana on "suvi".

Siis jopa vasarakirveskansan "syysjuhla, sadonkorjuujuhla".

sana "kehä", jota "chakra" myös joissakin kielissä merkitsee, voi hyvin olla samaa perua. Yhteinen muoto olisi ollut "*keša".) -- R Koivula




  • ” The cultural convergence of these various Āryan, Baltic and Uralic peoples by the Urals in the second millennium BCE is reflected in name of the annual Finnish "Kekri" celebration, which exemplfies the state of developement of the Indo-Iranian at that time - as compared with later Rig Vedic Sanskrit sg./pl.


"čakras/čakrā-",
 PIE *kʷekʷlos. (Finnish "yhdeksän" 9, "or 1 from 10" < IIr - vs. Finnish "tuhante" 1,000 < E. Baltic Fatyanovo ).

It is apparent from above that at mid-second millennium B.C.E., the Fatyanovo East Baltic Satem [š] preceded a slower developing Indo-Āryan [ś]. Did one perhaps influence the other? ( Mari "indeś" 9, Ossetic "dæs" 10). East Baltic Fatyanovo "žemė" lowland, was adopted as a toponym "šäme", and is now known as the "häme" region of Finland. Before the Finnic change of "š" to "h", the toponym provided an ethnonym - "Saami " aka, the Lapplanders. ” (Tuo sana on kyllä ollut "*kʷekʷRos" eikä *kʷekʷlos, joka olisi muinaisliettuaa tai -kelttiä, sillä adjetiivin johdin -r- = "-lainen, -mainen, kaltainen" esiintyy sekä sanskriitissa että seelin ja kuurin balttikielissä, jotka ovat tuossa suhteessa arkaaisimpia niistä, ja noin ollen epäilemättä myös Suomen ja Ruotsin muinaisen idästä tuleen vasarakirvaeskansan kielessä.

http://www.suduva.com/virdainas/proto.htm
BALTIC LANGUAGES & PROTO-BALTIC | The Baltic & Uralic in Vedic | Balto-Slavic

| Uralic Soma |               www.suduva.com

 

 

PS  kellon talviajan säätö pakolla tekee hirveää väkivaltaa suomalaisten hormonien alasajamille ruumiille ja hermoille varsinkin keväällä. Aamuvirkkuus on myös vain geneettinen ominaisuus, ei asenne.

 

 

 

 

 

 


Kun Ruotsissa palvottiin Ranskasta tuotua sikaa (nyt joulusika),

Suomessa palvottiin karhua

 



5 erikoista nähtävyyttä Suomen luonnossa, joiden olemassaolosta et tiennyt | Vivas vivas.fi

 

 

 

          Hail sow evening.   Hall ow een.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

--

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Heli Hämäläinen

Tarkoitatko että sacra ja kekri olisivat samaa juurta?

Halloween on hallow + eve(ning) eli pyhäinaatto.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Sinällään kekri on ihan mielenkiintoinen aihe, olen itsekin joskus muinoin sen alkuperästä kirjoittanut. Olisiko kuitenkin

mahdollista muotoilla ne artikkelit vähän paremmin kuin ala-astetyylillä, ripottelematta

  • rivinvaihtoja ja outoja bullettirivejä

kaoottisesti

 

keskelle lausetta, yms.

 

 

 

 

 

 

 

Kappaleväleissä ihan yksikin tyhjä rivi kappaleiden väleissä riittäisi, näin yleisten muotoilukäytäntöjen mukaan.

 

ja suomen kielessä virkkeet aloitetaan isolla alkukirjaimella.

Laitoin kirjoituksesta tällä perusteella poistopyynnön. En tiedä mikä Puheenvuoroin toimituskäytäntö on, mutta tällaisia on rasittava lukea.

Arhi Kuittinen

Asennetta: Kesälahden Hummovaaran Kekrikekkerit.

– Kekriä täytyy viettää edelleen, ettei kaikki juhlinta mene amerikkalaiseksi halloween-touhuksi. Meillä on hyviä, omia suomalaisiakin perinteitä vaalittavaksi, sanaili Keski-Karjalan Kalevalaisiin naisiin kuuluva kesälahtelainen Helena Ritvanen-Nousiainen ruokajonossa Juhanantuvalla.

Olisi mukava, jos joku blogaisi mitä tuolla on opetettu.

http://www.puruvesi.net/Ajassa/13813686.html

Arhi Kuittinen

Myöhemmin kirkko kyllästyi pakanalliseen tapaan ja näin matka kohti nykyistä pyhäinpäivän viettoa alkoi.

Lisää aiheesta Kouvolan Sanomien Menot-sivuilla perjantaina...

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2013/11/01/En...

Arhi Kuittinen

Poliisi suomalaisten yhä vilkkaammasta kekristä: ”Melkein loppukesäisiä lukemia”

Karkki vai kepponen – vai molemmat ja kaupan päälle vielä turpiin?

http://www.stara.fi/2013/11/02/poliisin-paivitys-l...

Arhi Kuittinen

Kekriin liittyviä uskomuksia - muinaisuskonnon kaikuja tavoissa, symboleissa ja uskomuksissa

http://blog.kansanperinne.net/2010/10/kekri-uskomu...

Toimituksen poiminnat