Kulttuurikritiikkiä - Arhi Kuittinen Kulttuurikritiikkiä - suomettumisen pitkä varjo pelokkaiden maassa

Agricolan päivä on ruotsalaisen imperialismin päivä

  • Kuvan kirja on osa laajaa historian väärentämistä, kts uusi historiantutkimus alta
    Kuvan kirja on osa laajaa historian väärentämistä, kts uusi historiantutkimus alta
Agricolan päivä ei todellakaan ole mikään suomalaisen kulttuurin juhlapäivä mihin on taas ruotsalaisuuden päivänä viitattu.
 

Kuinka suomen kielen raiskaajaa ja väärentäjää voidaan juhlia? Agricola pakotti ruotsalaista kielioppia ja uskontoa Suomeen eikä osannut suomea.  
 
Röyhkeä, lespaava imperialisti, kuninkaan verbaali-inkvisiittori, Vatikaanin aivopesuperinteen suojelija protestantin viitan alla.  Kirkon mielenhallintaviraston spesialisti, yksi kolonisaation toimeenpanija, kielen väärentäjä ja identiteetin kaappaaja, paikallisen kulttuurin aatelinen halveksija ja tuomion enkeli pakanoille.  


Verbi ja predikaatti anglosaksisessa kielifunktiossa ei ollut merkitsevä ja määrittävä Suomen kielessä vaan adjektiivit, lauseenvastikkeet, liittopreesensit, adverbit, komparatiivit, adjektiiviattribuutit, komparaatiot ja passiivimuodon eri tavat, kuvaileva ja emotionaalinen kieli on alunperin aitoa suomea ilman mitään yhteyttä anglosaksiseen kieliterroriin. 
  • Löytäkää aito suomi, maistelkaa, leikitelkää, etsikää, tuunustelkaa, kuvailkaa visuaalista ja emotionaalista, vihjailevaa filosofista kieltä.

    Euroopan vanhinta kieltä.


Ruotsalaiset osaavat jo syvästi hävetä ja torjua omaa imperialistista historiaansa eivätkä halua siihen enää viitata.

Siksi keskiverto svenssoni ei edes tiedä että on olemassa mitään suomenruotsalaista ilmiötä ja kabinettivaltaa Suomessa.  (Lähes jokainen varsin sivistynyt ruotsalainen taiteilja, jonka olen tavannut on hämmästynyt "suomenruotsalaisista")  

Ruotsalaisten amnesia on kieltämättä lähellä itsepetosta historiansa torjumisessa mutta he eivät halua ylpeillä verenhimoisilla kuninkailla yleisesti ottaen. Mutta eivät samalla ymmärrä ruotsalaisten aatelisten ahneuden  seuraamuksia jopa natsi-Saksan syntyyn. Rotuoppikin syntyi Ruotsin aatelisten fantasioissa ja siirtyi Saksaan kirjojen kautta infernaalisin seuraamuksin 1910-1920-luvulla. 


Tekemistään joukkomurhista varhaisten ristiretkien Suomen valloituksissa ja suomalaisen heimokulttuurin tuhoamisessa he ovat jo armahtaneet itsensä ja kokevat olevansa maailman moraalisin ja sivistynein kansa. 

 

    II

 

30-vuotinen sota oli Ruotsin syytä.

Suosittelen kaikkia lukemaan uutta tutkimuskirjaa

 

Ruotsi aloitti brutaalin ryöstöretken Eurooppaan, jota ilman ei ehkä olisi Ruotsia vaan suur-Tanska.

  • 30-vuotinen sota olisi päättynyt heti alkuunsa ellei Ruotsi olisi rynnännyt paikalle saalistamaan ja lietsomaan totaalista sotaa.

 
Ruotsin takia syntyi totaalisen sodan käsite ja perinne, jossa järjestelmällisesti palkkasotilaat tuhosivat kaupungin kaupungin perään ja teurastivat kaikki sotimiskykyiset asukkaat ja kaikki, joiden tappaminen toi iloa ruotsalaisten palkkasotilaille sekä pakottamille suomalaisille nuorille miehille.

 

I- ja II maailmansota on suoraa jatkumoa ruotsalaisten 30-vuotisesta sodasta.

Ruotsi tietenkin hyötyi ryöstöretkestä. Rikastui huikeasti ja pystyi sotimaan Tanskaa vastaan ja valtaamaan anskalta maata.

 

Suomalaiset vain kuolivat sisäisesti ja toivat psykopaateiksi muuttuneina koti-Suomeen sodan kauhut depressiona, traumoina ja brutalismina kun jatkoivat  sitten lapsien ja naisten raiskaamista ruotsalaisen sotaopin mukaisesti.

 

 

    Saksalainen sananlasku

"Raiskataan ennen kuin paistetaan, sanoi suomalainen sika sylissään"

 

 

  • Polttolunnaat

Olli Bäckström

Laji: Tietokirjat, historia

Kustantaja: SKS

Ilmestymisvuosi: 2013

 

 

 

 

 

 

 

PS

 

Kirkkohan ei hyväksynyt tavalliselle kansalle mitään muuta kirjallisuutta kuin uskonnollisen propagandan joten kysymys ei ollut missään nimessä mistään kulttuuriteosta: kuningaskin halusi vain kirjanpitoon kykeneviä verotettavia lukutaidon myötä ja kirkko toimi kulttuurisensorina ja -terrorina "vieraita vaikutteita" vastaan aatelisvallan puolesta. Kirkko oli ahkera varastamaan maat ja maannut suvuilta, jos joku osoittautui "rikollisen pakanaksi".

 

Suomessa ei vieläkään opeteta aitoa  kansan historiaa vaan vain aateisten ja porvarien sensuroimaa pseudohistoriaa.

 

 

 

PS II

 

II maailmansodan itsepetoskin ruotsalaisilla jatkuu vahvana.

Ruotsin rautatiet kuljettivat saksalaisia sotilaita ja aseita Norjaan ja lappiin vaikka Ruotsissa opetetaan ette ei niin tehnyt.

Raskas propagandasensuuri pesee yhä ruotsalaista omaatuntoa ja ylemmyydentuntoa. 

Ruotsi teki täyttä sotilasyhteistyötä ja toimitti Saksaan aseteknologiaakin kuulalaakereiden ja malmin ohessa  eikä täyttänyt sen ajan puolueettoman valtion sopimuksia.

Ilman Ruotsin tukea Saksa olisi hävinnyt sodan 2 vuotta aikaisemmin. 

  • Kuningattaren isänisähän teki Saksassa mm. asetähtäysteknologiaa ruotsalaisten insinöörien tietotaidolla.

 



   PS III

 

Suomalaiset hakkapeliitat olivat kymmeniä kertoja karanneet 30-vuotisesta sodasta kohti Suomea eivätkä kokeneet sitä omakseen. Osa onnistui piilottautua metsään, osa pakotettiin takaisin kaupunkien tuhoamiseen. 

Eivät todellaakaan olleet veriekkereissä innolla mukana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

::

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Arhi Kuittinen

Ruotsin huikea sotateollisuus on selvä jatkumo Ruotsin imperialismista.

Muuten niin moralisoiva Ruotsi on toiseksi suurin aseviejä kriisialueille vastoin YK:n sopimuksia (asukaslukuun suhteutettuna.)

Kuinka tiivistää Ruotsin historia?

Ruotsi on vampyyri,

joka ei ole voinut pysyä pystyssä ja laajeta ilman naapurimaiden ryöstämistä ja brutalisointia.

Faktuaalisesti:

samat suvut jotka hyötyivät miljoonan ihmisen tappamisesta ja ryöstämisestä 30-vuotisen sodan aikana, rikastuvat yhä modernilla asekaupalla.

Ruotsin historia ei ole kaunis.

Toni Lahtinen

Joka vuosi marraskuun 6. päivä vietetään Suomessa ruotsalaisuuden päivää, mutta osaako joku sanoa, minä päivänä Marokkossa, Vietnamissa tai vaikkapa Algeriassa vietetään rankalaisuuden päivää, entä milloin Meksikossa tai Filippiineillä on espanjalaisuuden päivä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Marokko, Vietnam, Algeria, Meksiko ja Filippiinit ovat kaukaisia alueita, jotka eurooppalaiset valtasivat siirtomaikseen. Suomi on alun perin osa yhtenäistä Itämeren rantojen valtakuntaa, jonka 1100-1300 -luvuilla perustivat Eerik Pyhä, Birger Jaarli ja muut.

Tapio Vehmaskoski

On tullut niin paljon "brutaalia" vastinetta US-blogeissa Ruotsia vastaan, että joskus hämärtyy milloin puhumme kielestä, Suomen ruotsin kielisestä vähemmistöstä ja milloin itse Ruotsista.

Olisi varmaan puhdistavaa keskustella nämä asiat halki televisiossa kaikkien asianosaisten mukana olessa kuten Islam-ohjelmassa tai homo-ohjelmassa.

Ei taida YLE:n rohkeus riittää?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Tuostahan tuo lähtee, kaksi tuntia Ajankohtaisen kakkosen pakkoruotsi-iltaa, ole hyvä:

http://www.youtube.com/watch?v=GjZ2ZST2gAQ

Tapio Vehmaskoski

Jaaha, kiitosta vaan, meni mukavasti kaksi tuntia. Päivi Storgård vähän häiritsi, mutta hän ei ollutkaan varsinaisesti ruotsinkielinen. Molemmilla puolin oli muuten fiksua porukkaa. Taisi olla tämä RKP:n joukkue eniten äänessä. Ei syntynyt ratkaisua.

Totta on myös, että enemmistö (suomenkieliset) päättävät kuinka kauan ruotsinkieliset saavat ylläpitää "etuoikeutensa".

US-blogeissa tätä asiaa ei päätetä.

Tapio Vehmaskoski

Vielä lisäys: Kaksi kaveria Melin ja Ahlbäck vastapuolilta olivat molemmat fiksuimmasta päästä molemmat ruotsinkielisiä. Erittäin maltillisia ja asiallisia. Hyvä oli myös Sampo Terho. Elmo Rautiolle tunnustus selkeydestä.

Pahin kiihko tuli tältä Päivi Storgårdilta ruotsin kielistynyt suomenkielinen. Pölhöimmät perustelut esitti Mikaela Nylander Päivin lisäksi.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Suomen kirjakielen muotoileminen ei ollut ihan helppo tehtävä. Sitä ennen ei tietenkään mitään "suomea" myöskään puhuttu, erilaisia Itämeren rantojen maakuntamurteita vain.

Saattoihan Mikael Agricola olla "keieln väärentäjä" ja "paiakllisen kulttuurin" halveksija, mutta hänen tekstistään saa vielä 500 vuoden kuluttuakin paremmin selvää kuin Kuittisen kielestä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ruotsista nyt ei ole ollut mitään hyötyä Suomelle tai varsinkaan senaikaisille suomalaisille, sieltä saatiin vain verot ja pakko-ottivat suomalaiset nuoret miehet typeriin sotiinsa keski-Eurooppaan. Venäjän vallan alla Suomi nousi teollistumisen kautta vaikka silloinkin ruotsinkieliset yrittivät kaikkensa ettei suomen kielellä voisi sivistyä.

Pakkoruotsi on toinen asia ja liittyy nykypäivään, on harvinaisen järjetön käytäntö

Käyttäjän POOL kuva
Olli Porra

Taisi blokistilla nyt mennä pahasti puurot ja vellit sekaisin. Ruotsi on ollut historiassaan sotakiihkoinen maa, suomalaisten kustannuksella tietenkin, mutta mitä tekemistä Agricolalla on tämän kanssa? Uskomatonta on väittää, että Agricola raiskasi suomen kielen, oli kuninkaan verbaali-inkvisiittori eikä edes osannut suomea. - Turha ottaa enemmälti kantaa, tulisi vain käytetyksi rumia sanoja pitkä liuta.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Viime aikojen muodikas ruotsikiihottuneisuus, kotihistorioitsijoiden kilpataistot mielikuvituksellisista pöyristymisen aiheista on jo poikinut sisäisiä oppiriitoja. En enää ihmettele jos pian esitetään teorioita siitä, että me suomalaiset olemme kaikki yksitellen syntyneet sotkan munista ja jos joku kehtaa väittää vastaan, hänet pitää laulaa suohon välittömästi.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kyllä jämpti on näin. Tekeillä on jo "Se Tosi Wsi ACB-kiria" josta on valmiina kirjain C:

"Cuningas pesee cäsiään, ei puhtaaxi tule milloincaan."

Tai sitten alkuasukkaat vain yksinkertaisesti haluaisivat oikeuden päättää itse omista asioistaan ja oikeuden muodostaa itse identiteettinsä.

Pidän jälkimmäistä vaihtoehtoa huomattavasti todennäköisempänä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kustaa Aadolfin päivä pitäisi palauttaa suomalaiseen kalenteriin. Ruotsalaisuuden päivä voitaisiin siirtää johonkin paremmin sopivaan paikkaan kalenterissa. Eihän Kustaa Aadolf kuulu pelkästään suomenruotsalaisille, vaan hän kuuluu meille kaikille Pohjolan asukkaille.

Kustaa II Aadolf ei ollut pelkkä menestyksekäs sotapäällikkö, eikä Ruotsin osallistuminen 30 vuotineen sotaan ollut pelkkä Ruotsin rosvoretki Saksaan. Kolmekymmenvuotisessa sodassa taisteltiin käytännössä pohjoiseurooppalaisten vapaudesta. Pyhä Saksalais-roomalainen Keisarikunta oli tunkemassa valtaansa kohti Itämeren aluetta. Myös kysymys uskonnonvapaudesta oli tuona aikana polttava. Paavikirkkohan tahtoi vallata vaikkapa Pyhän Saksalais-roomalaisen Keisarikunnan asein takaisin luterilaisessa uskonpuhdistuksessa menettämänsä hiippakunnat.

Kolmekymmenvuotisen sodan lopputulos mahdollisti kansallisvaltioiden kehittymisen ja takasi Pohjois-Euroopan protestanteille uskonvapauden omassa maassaan. Pohjoismaisuus, sellaisena kuin me sen tunnemme, alkoi tämän jälkeen hiljalleen muotoutua. Kustaa Aadolf oli itse hyvinkin pragmaattinen, mitä tulee valtioon ja kirkkoon. Vallonit, jotka muuttivat Ruotsiin, saivat pitää uskontonsa, koska Kustaa Aadolf oli sen heille luvannut. Tuolloin Ruotsiin muuttaneet Vallonit olivat reformoituja. Kustaa Aadolfin antama lupaus uskonvapaudesta heille piti aina kuningatar Kristiinan vallastaluopumiseen asti.

Kustaa Aadolf II oli Pohjolan Leijona, joka pelasti Pohjolan niin keisarin kuin paavin vallalta. Hänen päiväänsä sopisi myös meidän suomalaistenkin viettää. Mitä tulee ruotsinkieleen, niin Kustaa Adolf II puhui saksaa vähintään yhtä hyvin kuin ruotsia. Olivathan hänen äitinsä ja puolisonsa saksalaisia. Kustaa Aadolfin päivän tulisi olla erityisen rakas meille EU:n ja EU-liittovaltion vastustajille. Taistelihan Kustaa II Aadolf tavallaan silloista EU:ta vastaan. Kustaa II Aadolf oli monella tapaa meidän Itämeren ympärillä asuvien etujen puolustaja.

Mitä sitten tulee suomalaisten osuuteen kolmikymmenvuotisessa sodassa, niin Suomi oli tuolloin osa Ruotsia, ja osana Ruotsia suomalaiset joutuivat ottamaan osaa monin tavoin tähän sotaan. Vaikka meidän suomalaisten silmissä kolmikymmenvuotinen sota kaikkine hirmutekoineen vaikuttaa käsittämättömältä, niin ilman tuota sotaa maamme ei välttämättä olisi sellainen kuin se nyt on. Monet valittavat suomalaisten keskuudessa tuolloin tehtyjen sotaväkeen ottojen vaikutuksista. Kuitenkin pitää muistaa, että vapaus on aina ollut hintansa arvoinen. Suomalaiset talonpojathan olivat tuolloinkin lähes poikkeuksetta aatelisherroista vapaita suoraan kruunulle veronsa maksavia. Tästä johtuen suomalaisia kruununtalopoikia kohtasivat samanlaiset kovat väenotot kuin heidän ruotsalaisia kollegojaan. Aatelisten alaisina olleita talonpoikia suojelivat heidän aateliset herransa.

Arhi Kuittinen

II maailmansodan itsepetoskin ruotsalaisilla jatkuu vahvana.

Ruotsin rautatiet kuljettivat saksalaisia sotilaita ja aseita Norjaan ja lappiin vaikka Ruotsissa opetetaan ette ei niin tehnyt.

Raskas propagandasensuuri pesee yhä ruotsalaista omaatuntoa ja ylemmyydentuntoa.

Ruotsi teki täyttä sotilasyhteistyötä ja toimitti Saksaan aseteknologiaakin kuulalaakereiden ja malmin ohessa eikä täyttänyt sen ajan puolueettoman valtion sopimuksia.

Ilman Ruotsin tukea Saksa olisi hävinnyt sodan 2 vuotta aikaisemmin.

* Kuningattaren isänisähän teki Saksassa mm. asetähtäysteknologiaa ruotsalaisten insinöörien tietotaidolla.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Joo, onneksi suomalaiset eivät syyllistyneet tuohon saksalaisten kauttakulkuun tai luovuttaneet Lappia natsien maakunnaksi tai muuten toimineet niin kuin länsinaapurin imperialistit...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"luovuttaneet Lappia natsien maakunnaksi"

Käskivätkö suomalaiset natseja polttamaan Lapin? Ihmevertailuja kyllä täytyy tehdä jos Ruotsia yrittää puolustaa historiassa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Käskivätkö ruotsalaiset polttaa Lapin?

Jaakko Häkkinen

Arhi:
"Agricola pakotti ruotsalaista kielioppia ja uskontoa Suomeen eikä osannut suomea."

Agricola teki parhaansa: muutkin kielet pakotettiin tuolloin latinan kieliopin muottiin. Epäilemättä suomen kirjakieli oli "syntymässä" joka tapauksessa, mutta Agricola ehti ensimmäisenä ja siitä hänelle kaikki kunnia.

Tapio Vehmaskoski:
"Olisi varmaan puhdistavaa keskustella nämä asiat halki televisiossa kaikkien asianosaisten mukana olessa kuten Islam-ohjelmassa tai homo-ohjelmassa."

Pitäisi olla pakkoruotsikirkko, josta ihmiset voisivat erota aina kun RKP:läiset möläyttävät jonkin surkean mukaperustelun – muutenhan keskusteluillassa ei olisi pointtia. ;-) Itse asiassa meillähän onkin jo pakkoruotsikirkko, sitä vain ei löydy vielä uskonnollisten yhdyskuntien rekisteristä. Uskovaisten määrä on vähentynyt siinäkin, aivan kuten valtionkirkossakin.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Agricolan puolustukseksi on sanottava, että hän joutui luomaan suomen kirjakielen "tyhjästä".
Hän vain toimi aikansa opillisen sivistyksen mukaan.

Toimituksen poiminnat