*

Kulttuurikritiikkiä - Arhi Kuittinen Kulttuurikritiikkiä - suomettumisen pitkä varjo pelokkaiden maassa

Lestadiolaiset tuomiokapitulien suojassa

  • Lestadiolaiset tuomiokapitulien suojassa
  • Lestadiolaiset tuomiokapitulien suojassa

* Lisäys:


 
 
 Tuomiokapitulissa
valmistellaan taas maailmanennätyslatteaa ja sovittelevaa kannanottoa, joka välttää niin teologiaa kuin järkeä parhaansa mukaan, jotta ev.lut. kirkon eliitti ei joutuisi ottamaan vastuuta tosimaailman tapahtumista, joita se edistää silmissä välkkyen vain kirkollisveron maksimointi. 

Lestadiolaiset eivät teologisesti edusta lainkaan protestanttisen näkemyksen mukaista uskonnollisuutta ja ihmisarvoa. Silti he ovat erityissuojelun kohteena varakkaina kirkollisveron maksajina.

Institutionaaliseen uskontoon, joka rakentaa hierarkiaa ja pappisvaltaa, liittyy aina vallan fantasia jopa siitä, että maagisin rituaalein saadaan Jumala tottelemaan "hurskaita" itsensäylentäjiä. Kirkoissahan Jumala on kesytetty ja vangittu ristille ja kristikansa iloitsee tästä visiosta kuin alkuasukasheimo naapuriheimon pääkallojen varjossa.

Tiukka dogmaattinen uskonto on yleisin kontrollin ja varmuuden fantasma yksilölle, joka ei muuten pysty hallitsemaan lapsuutensa traumoja väkivallasta tai rakkaudettomuudesta.

Lasten pakkokasteen ja pakko-opetus uskontoon ilmaisee selvästi tätä kontrollihybristä. Lapsen seksuaalisuuden halventaminen ja häpäisy kuuluu tosi monen uskonnolliseen neuroosivisioon: itse oivaltava lapsi on uhka vapaana yksilönä yhteisön uskonnolliselle identiteetille, yhteiselle kontrollille ja varsinkin seksuaalisuus täytyy häpäistä, jotta lapsi oppisi "kunnioittamaan" uskonnollista kulttuuria ja häpeämään itseään riittämättömänä ilman yhteisön hyväksyntää yhteisön ehdoilla. Monessa kirkollisessa lahkossa, kuten lestadiolaisuudessa, lapsia uhkaillaan helvetin tulella, jos esiaviollinen seksi kiinnostaa nuorta.

Se, että kirkkokristinuskosta on tullut pääasiassa kohtelias rituaalishow paljastusten katveessa ja lahkojen temmellyskenttänä, ei poista dogmaattisia ja epäprotestanttisia teologisia ongelmia, joita ei ole juurittu pois kirkon opista, ihmiskuvasta ja syntikulttuurista aikaisemman identiteetin eli katolisen kirkon "perintönä". 

Ev.lut. kirkko on vastuussa tuhansien ihmisten raiskauksista lestadiolaisessa liikkeessä, jonka ihmiskuva ja teologia on täysin protestanttisen teologian ihmiskeskeisiä oppeja vastaan.

Lestadiolaisten oppi vaimon väkisinmakaamisen oikeudesta on oppi raiskauksen sallimiseen.

Oppi ei muutu myhäilemällä ja fundamentalisteille jätetään mätiä munia aseiksi kun kirkon room.katolista kontrolli- ja sensuurikulttuuria ei tietoisesti ole käsitelty pois.

Nuori Luther ei kapinallisena kunnioittanut perinteitä itsestäänselvyyksinä, ev.lut piispamme kunnioittavat niitä enemmän kuin uskonpuhdistuksen dynamiikkaa.

Kun  institutionaaliset uskonnot taipuvat taas valistuksen ja humanismin edessä, ne alkavat toitottaa olevansa kaiken inhimillisen hyvän edustajia ja lähtökohtia. Katolinen kirkko on omaksunut huimasti protestanttisen kirkon oppeja ja ihmiskuvaa viime vuosina eikä kuitenkaan myönnä aikaisempaa väkivallan uskontokulttuuria, jota he yrittävät pyyhkiä pois kiireen vilkkaan historian kirjoista ja imagosta.


Suomessa valtionkirkolla on yhä aktiivisena Ruotsin kuninkaan aloittama yhtenäiskulttuuriin tähtäävä pakkoprojekti:

Opetusvirasto säätää yhä yhdessä piispojen ja kirkkohallituksen kanssa valtionkirkoille sopivan opetussuunnitelman, jonka keskiössä on uskonnolliset näkemykset ja kirkkojen pyrkimykset eikä yleissivistys mm. uskontojen  poliittisesta luonteesta, uskontofilosofiasta, uskontojen jatkuvasta muutoksesta ja todellisesta historiasta.

 

Ev.lut ja ortodoksi-kirkko ovat yhä valtionkirkkoja, koska

a) Eduskunta sallii verotusoikeuden,

b) Papit ovat eduskunnan alaisia virkamiehiä ja

c) Eduskunta valvoo ja säätää kirkkojen toimintaa erillisen kirkkolain kautta, joka perustuu Ruotsin kuninkaan käskyihin

d) Kirkolla on extra-verohelpotuksia ja omaisuusjärjestelyjä, joita ei ole muilla uskonnollisilla järjestöillä

e) Kirkkohallituksen kirkkoneuvos on päättämässä uskonnollisten yhdistysten uskonnollisen statuksen päättämisestä - esim. Wiccat eivät ole saaneet uskonnollisen yhdistyksen statusta ja verohelpotuksia. Eli suurin kirkko päättää eduskunnan siunauksella, keitä se päästää kilpailijoikseen ja kuinka uskonto määritellään valtion lautakunnissa.


Sillä on etunsa ja haittansa mutta keskustelu asiasta on vielä rajattua ja valheellista. Pelokkaat toimittajat eivät lainkaan puutu faktoihin vaan uskovat piispojen propagandistisia valheita kirkon toiminnasta.

Piispojen yksityiselämäkin on suhteettoman suojeltua. Homoja vastaan saarnaavat homoseksuaalit kirkonmiehet ovat vieläkin näkymättömän "kunnioituksen", suojelun alaisia.

 


 

 

 



  • The Betrayal of the Self


-Love or power ? these are the opposing poles of a choice every child is compelled to make, very early in its life, in a drama that sets it irrevocably on its path through life. This startling new insight into a formative experience fundamental to our development is the subject of THE BETRAYAL OF THE SELF, Dr. Arno Gruen's passionately argued contribution to the psychoanalytic view of the human soul, and what distorts it into pathology. What happens to an infant when it learns that the love it craves from its parents is available only at the price of submission to their will?

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Anna Halonen

Aina vaan joutuu hämmästelemään sitä, kuinka syvältä aivopestyjä voi aikuiset ihmiset olla, uskoessaan johonkin mitä kukaan ei ole milloinkaan nähnyt tai todistanut olevan/olleen olemassa, eikä tule ikinä todistamaan, eli täydellisiin satutarinoihin. Kuinka te ihmiset (en viittaa blogistiin) voitte olla niin ääliöitä?!

"uskontotieteilijä", taidan sitten viitata häneenkin

Arhi Kuittinen

Uskontotiedehän ei pyri todistamaan uskontojen oikeutusta vaan vain tarkastelemaan niiden uskomusjärjestelmiä, valtarakennelmia ja yksilön toiminnan ohjaamista.

Teologia sen sijaan pyrkii oikeuttamaan dogmeja eli oppeja kirkon toiminnan ja vallan perusteeksi.

Viitatessani teologiseen näkemykseen protestanttisesta opista viittaan kohtuullisen tervejärkiseen protestanttiseen ja yksilökeskeiseen teologiaan, joka periaatteessa voisi olla kirkon lähtökohta uudistumiseen mutta jota kirkko ei toteuta pappisinstituutiona, kalliiden kirkkojen rakentajana, kiinteistöomistajana, lahkojen suojelijana ja osakesijoittajana.

Käyttäjän armaskumpulainen kuva
Armas Kumpulainen

Isäni teki aikanaan kantelun, kun hänen seurakuntansa pappi julisti vieressä polvistuneelle: "Synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä". Isäni ei ollut saanut tuota päästöä. Hän kävi siis suotta ehtoollisella. Lestadiolaiset opettavat, että vain tämä heidän rippinsä, "nimessä ja veressä" synnyttää uusia uskovaisia.
Kaste ei ole mitään, eikä mikään muukaan kirkon toiminta, ellei sitä suorita ns. uskova (liikkeeseen kuuluva) pappi. Pelkkä käden nosto riittää, kun tuo päästösana tulee. Olen kuullut pyydettävän jäseneksi näinkin maallisin sanoi:"Rupea sinäkin tähän meikäläiseen uskoon, niin saat paljon ystäviä". Voiko ihminen ryhtyä uskoon? Voiko SRK:n jäsenkirja olla ainut autuuden perustus?
Tämän liikkeen opetuksista ja erivapauksista tulisi käydä rehellinen keskustelu. Jos liike ei suostuisi toimimaan luterilaisen kirkon opetuksen mukaan, niin sitten vain ulos. Tätä koetetaan varoa, liikkeessä on paljon mukana kirkon jäseniä. Paljon enemmän, kun tässä naispappeuden vastustajien kirkossa. Tässä on haastetta piispoille ja kirkon johdolle.

Käyttäjän armaskumpulainen kuva
Armas Kumpulainen

Nyt on löytynyt Israelista kaivauksissa todisteet siitä, että maata on asutettu joskus kauan sitten. Kuningasvalta on tullut todistetuksi. Vanhoja tekstejä on löytynyt. Pitäisikö löytää ukko arkussa makaamassa, että voisi ajatella Raamatun kuvaamaan totuuteen?

Arhi Kuittinen

Vaikka VT:n useimmat kuninkaanimet olisi tallatettu VT:n kirjoihin oikein, niin kaikki VT:ssä on liioiteltua, vääristeltyä, mytologisoitua ja moneen kertaan uudelleenkirjoitettua papiston muotioikkujen tarpeen vaatiessa.

Esim. Joosuan "puhaltamat" Jerikon muurit on arkeologisissa tutkimuksissa todettu paljon aijemmin maanjäristyksen murtamiksi muureiksi yms yms.

Verenhimoinen ja ihmisten uhraamiseen mieltynyt kenraali Mooseskin oli luultavasti Baalin palvoja mutta uskontotrendien muututtua Jah-alueen heimojen alueella, Mooseksesta muovattiinkin monoteisti, joka teki Jah-ven tahdon mukaisia kansanmurhia ja rotuoppipuhdistuksia.

Käyttäjän armaskumpulainen kuva
Armas Kumpulainen

Näissä tarinoissa on paljon myyttisiä piirteitä. Nykytutkimus voi kuitenkin valaista asioita ja tuoda ne oikeisiin puitteisiin. Nythän USA:n tutkijaryhmä pyrkii maahan säteitä lähettävällä tutkalla selvittämään onko Mooseksen ja Israelin kansan vaelluksessa jotain perää. Laite pystyy näkemään luut, nuotion paikat ja poikkevat esineet hyvissä oloissa jopa 4-6 metrin syvyyteen hiekassa.Laittella on jokin muu nimi kuin tutka, mutta en ole sitä taltioinut minnekään.

Tavallinen maisteri

Suomessa ei ole valtiokirkkojärjestelmää.

Arhi Kuittinen

Etkö koskaan ole kuullut kirkkoministeristä? Meillä on ministeri, jonka lisätitteli on kirkkoministeri.

Tilastokeskuksen virallinen nimike kirkolle on valtionkirkko.

Koska valtio valvoo ja säätää kahta kirkkoa ja sen papit ovat aitoja valtion virkamiehiä, ne ovat valtionkirkkoja.

Tavallinen maisteri

Suomessa ei ole ollut valtiokirkkojärjestelmää vuoden 1870 jälkeen.

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/85BBFB4816F713BE...

"Valtiokirkko tarkoittaa järjestelmää, jossa valtio on sitoutunut tiettyyn uskontunnustukseen ja hallintojärjestelmään tai jossa valtio muuten käyttää ratkaisevaa päätösvaltaa kirkkoon liittyvissä asioissa. Suomessa oli valtionkirkko vuoteen 1870 asti."

Voit tietysti keksiä valtiokirkkojärjestelmälle uusia määritelmiä mielesi mukaan, mutta tosiasioille et mahda mitään.

Arhi Kuittinen

Valtionkirkon merkki on kirkkolaki valtionkirkoille, jotka ovat laissa ev.lut ja ortodoksinen kirkko.

Valtio siis säätelee ja valvoo kirkon toimintaa ja organisaatiota.

Kirkolliskokous ei voi muuttaa kirkkolakia vaan eduskunta.

Käyttäjän armaskumpulainen kuva
Armas Kumpulainen

Anteeksi:Suomen Evankelis-Luterilainen kirkko. Ei sanaakaan valtiosta. Valtio antaa rahaa korkeintaan arvokkaiden kirkkojen ylläpitoon. Kirkkolaki on sen omissa käsissä kirkkojärjestyksen osalta. Eduskunta käsittelee kirkon ja yhteiskunnan suhteita käsittelevän osuuden muodollisesti, se voi vain hyväksyä tai hylätä sen. Kirkon ja valtion välillä ei ole ongelmia nykyisten ylimpien keulakuvien mukaan (pres.arkkip.).

Arhi Kuittinen

Valtion virkamiehet, KIRKKOministeri ja eduskunta valvovat valtionkirkkoja kirkkolain kautta.

Yksinkertaisesti.

Kirkko ei haluakaan olla itsenäinen.

Sillä on tietysti hyötynsä, muuten naispappeutta ei olisi saatu tavallisten seurakuntalaisten mieliksi, joita kirkon opit eivät paljoa kiinnosta.

Arhi Kuittinen

Lopulta pitkäkestoinen kiusaaminen ajoi hänet yrittämään itsemurhaa.

– Viranomaiset ovat kehottaneet minua useaan kertaan tekemään rikosilmoituksen.

Olen tähän saakka halunnut uskoa, että asiat pystytään hoitamaan keskustelemalla.

Naisen mukaan runsas kolme vuotta sitten alkanut kiusaaminen huipentui hoitokokoukseksi muuttuneeseen rauhanyhdistyksen tilaisuuteen, jossa hänen asiaansa käsiteltiin koko seurakunnan edessä.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8906-lempa...

Toimituksen poiminnat