*

Kulttuurikritiikkiä - Arhi Kuittinen Kulttuurikritiikkiä - suomettumisen pitkä varjo pelokkaiden maassa

Norjan hallituksen yllättävän nationalistinen veto

  • Norjan hallituksen yllättävän nationalistinen veto
  • Norjan hallituksen yllättävän nationalistinen veto
Norjan hallituksen, varsinkin sen sosiaalidemokraattisiiven yllättävän nationalistinen veto:

Vaikka kyseessä oli kansainvälinen leiri? Puheet meitä kaikkia kohtaan käydystä hyökkäyksestä onkin nyt poliittisesti ja nationalistisesti rajattu ilmiö?

 
Onko taustalla historiallinen kauna satojen vuosien takaa Ruotsin siirtomaana?


Itse en kuninkaallisia ja aatelisia pitäisi julkisuudessa enkä varsinkaan vasemmistolaisen toiminnan julkkispatsastelijoina heidän elitistisen aatelisideologiansa takia mutta kun kuitenkin kuninkaalliset ovat olleet Norjassakin yhteiskunnallisissa kissanristiäisissä mukana niin tämä äkkikäänne on yksi esimerkki nationalistisesta käpertymisreaktiosta kriisitilanteessa.

Kriisiä käytetään lähes aina identiteetin vahvistamiseen sulkeutumalla - vrt Amerikka tornien räjäyttämisen jälkeen.

*  Surujuhlien järjestäminen ja assosioiminen kirkkoihin jopa vain sosiaalidemokraateille sallitussa surujuhlassa kertoo siitä, kuinka sokeasti Norja on vielä kiinni valtionkirkossa, vaikka läheskään kaikki kuolleet eivät olleet kirkkokristittyjä.

Uskontoa on perusteltu yhdistäjänä ja tämä markkinalause näyttää sopivan myös ei-kirkkoonkuuluvillekin sosiaalidemokraateille Norjassa. Vaikea ymmärtää tätä kirkon aseman tukemista itsestänselvyytenä ei-uskonnolliselta taholta mutta Norjassa Jumala on avoimesti politiikkaa ja identiteettiä maailman kiinteimmässä valtionkirkkokulttuurissa.

Kirkosta on meilläkin tulossa yhä enemmän arjen ulkopuolella toimiva kriisiprofiloitunut lohdutusbufferi, kuoleman perinteinen hallitsija, viimeinen varmistava uskomusrakenne yhteiskunnassa, ikäänkuin politiikan hätävarasysteemi, back up ideology mille tahansa poliittiselle suuntaukselle. Arhinmäkikin käveli valtiopäivien jumalanpalvelukseen tukemaan kirkon arvovaltaa valtionkirkkona ilman kysyviä toimittajia, vaikka ei hyväksy kirkon uskomusjärjestelmää.

Jokelassa muistaakseni kauhuhetkien jälkeen ihmiset eivät suostuneet menemään kirkkoon, koska paikallisilla ei ollut hyviä kokemuksia kirkosta ja sen vanhoillisesta riparipropagandasta.


 
Emmekö ole Pohjoismaat?
Yhteinen kulttuuri, yhteiset murheet, yli poliittisten rajojen?

No, aika ankeaa tämä pohjoismainen yhteistyö ja tasapuolinen kulttuurivaihto on ollut. Tehotonta ja poliitikkojen kulissipöyhistelyä, ihanne, josta on turvallista paasata aidon kovan politiikan ulkopuolella pehmeänä arvona ja utopiana.

Ei ole tapahtunut lähentymistä. Pelkkää poliitikkojen kaunopuheisuutta ja poliittisten kamujen palkkaamista lähes hyödyttömiin ja elitistisiin kulttuuriorganisaatioihin Suomi aina nöyrimpänä ja taipuvaisimpana.

Suomessakin pohjoimaisen yhteistyöprojektien rahoituksella vierailleita kirjailijoita on esiinnytetty omalla kielellään ilman suomalaista tulkkia. Se ei poista rajoja vaan nostaa niitä. Sillä aivan varmasti muissa pohjoismaissa vierailutettuja suomalaisia kirjailijoita on käytetty vain tulkin kanssa, jollei oma kielitaito ole riittänyt kunkin maan standardeihin.

 

** Lisäys

  • Jukka Kemppinen :: "Blogissani väitän, että ministerinkin suulla esitetty vaatimus nimettömänä verkkoon kirjoittamisen estämisestä on sekä tekijänoikeuslain että perustuslain vastainen ja kysyn, mitä sellaisella sananvapaudella tekee, joka edellyttää tunnistautumista esim. poliisille."

 Vihaa saa ilmaista vapaassa maassa (jos ei yllytä rikokseen) vaikka olisi tyhmä ja historiasta tietämätön. Kuitenkin kannattaa miettiä, mistä on vihainen ja miten lapsuuden kokemukset vaikuttavat omaan tunne-elämään ja vieraiden pelkoon, ennen kuin menee muodikkaasti nationalismin ja rotupuhtauden aatteen kannattajaksi.
 
 

Aikaisempi kirjoitukseni:

 
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Tuula Hölttä

..no ehkä tuo veto johtui siitä, että tragedia oli alusta asti - ehkä - vain Norjan Työväenpuolueen suru entisen Työväenpuolueen kolme kertaa avioituneen ja 1-vuotiaan poikalapsensa hylänneen diplomaatti-isän kasvattajavastuun laiminlyönnin seurausten aikaansaannosta. Eikö Norjan Työväenpuolueen Gro-Harlem Bruntlandinkin lapsi tehnyt itsemurhan?

Arhi Kuittinen

Tämä poikkeaa jyrkästi Norjan ja töväenpuolueen vakiintuneista Ruotsi- ja Tanska-suhteista.

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

Jospa tämä tilaisuus on ajateltu uhrien omaisille eikä prinsessa Victorian profiilin korotukseksi.

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

Tuula
Miten sun mielestäsi diplomaatti-isää pitäisi rangaista? Ja Gro Harlem Bruntlandia?
Työväenpuoluettahan ei viikko sitten rangaistu ollenkaan.

Tuula Hölttä

Marja S :"Miten sun mielestäsi diplomaatti-isää pitäisi rangaista? Ja Gro Harlem Bruntlandia? Työväenpuoluettahan ei viikko sitten rangaistu ollenkaan."

Mielestäni ei mitenkään. Asianosaisten mieleen on kyllä loppuiäksi painunut se, mikä oli se heidän menestyksensä hinta, jonka heidän lapsensa lopulta joutuivat maksamaan.

On pakko tunnustaa, että massamurhan viattomien uhrien lisäksi sydäntä repii myös tuska siitä, mitä lapsena hylätyksi joutunut teon tekijä on ambivalentteine tunteineen kenties joutunut tuntemaan ennen kuin ylivoimaiseksi muuttunut tilanne sai hänet tekemään oman lopullisen ratkaisunsa - itkien ja nauraen - ja viattomat uhrit mukanaan vieden kuten hän itsekin ilmeisesti tunsi itselleen tapahtuneen.

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

Juurihan sinä tässä isää rankaiset.
Olisikohan viisainta odotella nyt vaikka mahdollista mielentilatutkimusta. Jo nyt asioista tiedetään sen verran, että ”ambivalentit” tunteet ovat kehittyneet ihan jostakin muusta kuin isäsuhteesta.
Tämä tunteilu ja murhaajan! ymmärtäminen on sietämätöntä.
Hän tappoi 76 ihmistä.

Shemu P

Vaikea kommentoida, kun ei tiedä päätöksen perusteita ja motiiveja.

Käyttäjän veikkoluomi kuva
Veikko Luomi

Päätöksen peruste saattaa olla kovin yksinkertainen: Oslon tuomiokirkko on melko pieni, joten osallistujamäärää oli varmaan rajoitettava myös Norjan omien kansalaisten osalta.

http://www.oslodomkirke.no/

Tuula Hölttä

Marja S :"En ole Mirja."

Sorry kirjoitusvirhe. Korjasin kommenttiini nimesi Marjaksi.

Ja kuinka "minä tässä isää rankaisen". Hän on mielestäni tehnyt sen ihan itse.

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

En jaksa tästä nyt sen enempää, mutta Anders Breivik on se, joka on tuhonnut kaikkien omaistensakin elämän. Ei hänen isänsä tai äitinsä.

Tuula Hölttä

Sovitaanko, että meillä molemmilla on omat mielipiteemme. Ja sovitaanko vielä sekin, että jos tulevaisuudessa pidän vielä omaa blogia, et tule sinne kiroilemaan ja tenttimään motivaatioitani kuten Suomen Jatkosotaa koskevassa blogissani teit.

Käyttäjän saraskari kuva
Marja Saraskari

Sovitaan sekin.
Pyydän anteeksi, jos olen käyttäytynyt huonosti.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Kun Norjassa vietettiin Ruotsista eroamisen 100-vuotisjuhlavuotta v. 2005 ei ruotsalaisia kutsuttu juhliin mukaan ollenkaan. Miksi olisikaan.

Sen sijaan kun Suomi vietti Ruotsista irtautumisen 200-vuotisjuhlavuotta v. 2009.

-siitä ei saanut käyttää nimitystä juhlavuosi

-juhlan suunnittelussa Ruotsi oli keskeisessä roolissa ja sen tarkoitus muutettiin Ruotsi-yhteyden tärkeyden painottamiseen Suomessa.

-Ruotsissa mm. painettiin postimerkki asian tiimoilta-siihen ei mahtunut sanaakaan suomea. Että sellainen "yhteinen historia" - sitähän se sumboloi eikä Ruotsi ole miksikään monikulttuuriksi muuttunut.

-Vuodesta tehtiin pakkoruotsin hurmauskampanja Suomessa. Arvaa oliko Ruotsissa vastaava hurmauskampanaja suomen kielestä ja kulttuurista.

Vaikka kyseessä oli "yhteinen merkkivuosi". Sen aikana vain painotettiin Ruotsin ja ruotsin tärkeyttä suomalaisille! Ai että Rkp:ssä hykerreltiin

http://www.1809.fi/merkkivuosi_1809/organisaatio/f...

Että on itsetuntoa ja "itsetuntoa".

Teemu Tilaeus

Mikä on ''aatelisideologia'', vai tarkoitatko Noblesse obligea?

Arhi Kuittinen

Surujuhlien järjestäminen ja assosioiminen kirkkoihin jopa vain sosiaalidemokraateille sallitussa surujuhlassa kertoo siitä, kuinka sokeasti Norja on vielä kiinni valtionkirkossa, vaikka läheskään kaikki kuolleet eivät olleet kirkkokristittyjä.

Uskontoa on perusteltu yhdistäjänä ja tämä markkinalause näyttää sopivan myös ei-kirkkoonkuuluvillekin sosiaalidemokraateille Norjassa. Vaikea ymmärtää tätä kirkon aseman tukemista itsestänselvyytenä ei-uskonnolliselta taholta mutta Norjassa Jumala on avoimesti politiikkaa ja identiteettiä maailman kiinteimmässä valtionkirkkokulttuurissa.

Kirkosta on meilläkin tulossa yhä enemmän arjen ulkopuolella toimiva kriisiprofiloitunut lohdutusbufferi, kuoleman perinteinen hallitsija, viimeinen varmistava uskomusrakenne yhteiskunnassa, ikäänkuin politiikan hätävarasysteemi, back up ideology mille tahansa poliittiselle suuntaukselle. Arhinmäkikin käveli valtiopäivien jumalanpalvelukseen tukemaan kirkon arvovaltaa valtionkirkkona ilman kysyviä toimittajia, vaikka ei hyväksy kirkon uskomusjärjestelmää.

Jokelassa muistaakseni kauhuhetkien jälkeen ihmiset eivät suostuneet menemään kirkkoon, koska paikallisilla ei ollut hyviä kokemuksia kirkosta ja sen vanhoillisesta riparipropagandasta.

Toimituksen poiminnat